Hij heeft het begrepen

Eigenlijk ben ik een beetje musical-zat. Van Cats, Les Miserables, Miss Saigon tot Annie. Ik zag ze voorbij komen in Carré, Scheveningen, Breda en Den Haag. Geef mij maar een prikkelende cabaretier of een gevatte cabaretière. En dan het liefst ergens in de regio, om daarna ergens een biertje te kunnen drinken. Dat is mijn avondje uit.

Maar dit weekend moest ik eraan geloven. Een uitnodiging om naar The Wiz te gaan, wilde ik niet afslaan. De recensies waren volgens een collega niet veel belovend. De pers vond het een matige voorstelling, maar er was volgens haar al wel het een en ander bijgeschaafd. Met niet al teveel verwachtingen gingen we met de trein naar Utrecht. Het Beatrix-theater ligt immers op een steenworp afstand van het station in Hoog Catherijne. Na een hapje in de binnenstad gegeten te hebben, gingen we tegen acht uur op weg door het grote winkelcentrum. ‘s Avonds maakt zo’n verlaten kolos een naargeestige indruk en is het overdekte gebied het domein van zwervers en straatmuzikanten. Deze laatste groep probeert de passanten te overtuigen van hun amateur muziekkunsten. Pas als iemand echt indruk maakt, dan trek ik mijn portemonnee en geef wat los geld.

De voorstelling was verrassend goed. Schitterende decors, prima gespeeld en gezongen, leuke teksten; kortom een spetterend optreden. Na ruim 2 uur gegrepen te zijn door de musical was het tijd om weer naar huis te gaan. Wat een contrast; 2 uur vermaak en dan weer naar het station lopen. Bij het napraten op weg naar spoor 15, ontwaarden we al de eerste klanken van een straatmuzikant met accordeon. Weer één…? Ja, maar een die het wel helemaal begrepen had. Vol overtuiging speelde hij het nummer ‘A Brand New Day’ uit de Wiz. De beleving en sfeer van de musical zette zich voort in de koude stationshal, die ineens gezellig en warm aanvoelde. Dat was extra genieten voor alle bezoekers die ook per trein reisden. Het werd erg gewaardeerd, want zijn koffer had al snel iets weg van een kassa-lade met een hoop los geld. Hij had het begrepen!

Geef een reactie

