Maak van een gerecht geen nummer

Je kent het wel. Je hebt niet de tijd om echt uit eten te gaan, maar je wil toch even buiten de deur eten. Op aanraden van een familielid onlangs bij een Indisch restaurant terecht gekomen in een van de woonwijken in Tilburg. ‘Heeft u gereserveerd’, klonk de enige en zakelijke begroeting van een medewerker bediening van het restaurant. De toch al druilerige dag werd er al direct niet vrolijker op. ‘Nee, dan kunt u gaan zitten waar u wil’, was de onlogische reactie van het meisje dat er niet al te veel zin in had. De kaarten werden uitgereikt en het aperitief ingezet. ‘Al een keuze gemaakt’? ‘Ja hoor’! Ik bestelde een veelbelovend gerecht met 3 soorten saté en bijhorend garnituur. Als grote eter klonk me dat goed in de oren. In m’n beste Indisch bestelde ik het gerecht met een prachtige benaming. Het kwam wonderwel vloeiend uit m’n strot, zonder hakkelen en stotteren. ‘Oh u bedoelt 122’?  Voor de zekerheid zocht ik het corresponderende nummer en dat was inderdaad 122. Ik bevestigde het meisje dat blijkbaar meer met nummers dan met eten heeft:  ‘ja, gerecht 122 graag!’.

Het was een drukte van belang en onrustig in het restaurant, vooral door de afhalers en de vele bellers die hun bestelling per telefoon doorgaven. Het wachten gaf me de gelegenheid om eens rond te kijken. Meteen kroop me het gevoel dat er iets niet klopte; een Indisch restaurant waar vooral Hollandse meisjes en jongens uit de buurt werken, Engelstalige muziek op de achtergrond, een menukaart met pannenkoeken, hamburgers en Indische gerechten, maar het ergste moest nog komen….!

Na een minuut of tien kwam de medewerker met de borden naar de tafel. ‘Wie heeft er 122 besteld’? Ik knikte maar en de lust om te eten verging me. Brr… wat een verkeerde aanpak. Gerecht 122…? Nee, ik heb geen nummer maar een heerlijk gerecht besteld en er ligt van alles op mijn bord. Saté van lamsvlees, kip en varkensvlees, met daarbij mihoen en gewokte Oriëntaals groenten en natuurlijk satésaus met gebakken uitjes en kokos en nog allerlei garnituur die de opmaak van het bord tot een schilderijtje maken. De bediening schoot erg tekort om van het uurtje in het restaurant een echte beleving te maken. Je miste de hartelijke begroeting, een uitleg van het gerecht bij het inzetten, maar ook de sfeer was ver te zoeken. Dan kan de keuken nog zo hun best doen, maar van enige beleving is geen sprake. En dat is tenminste 50% van de tevredenheid van een gast.  Dit was column 7 van een persoon met medewerkercode 580327.261…!

Geef een reactie

