Kan ik nog iets meer voor u betekenen…?

December 2008

Bellen met een callcenter van een bedrijf is niet mijn grootste hobby. Het staat doorgaans gelijk aan wachten, wachten en nog eens wachten. Er zijn nog 10 wachtenden voor u, is voor mij het teken om koffie te halen, de krant te lezen of gewoon aan het werk te gaan. Gelukkig hebben de meeste telefoons een luidsprekerstand, zodat je (zelfs als man…) twee dingen tegelijk kunt doen. Als het een beetje tegenzit dan hoor je vijf minuten later dat er nog 9 wachtenden zijn. Het kan erger, want het gebeurde me zelfs een keer dat ik hoorde dat er nog 11 wachtenden zijn. Maar het meeste stoor ik me nog aan de achtergrondmuziek. Waarschijnlijk gekozen om de beller tot kalmte te manen. Ik word eerder chagrijnig van die nietszeggende deuntjes, die tot in den treuren worden herhaald.

Maar het kan ook anders. Onlangs moest ik met mijn ziektekostenverzekeraar bellen en bereidde me voor op rustig moment en installeerde me met een kop koffie en de krant. Tot mijn verrassing werd de telefoon direct opgenomen. Dat is schrikken! Vervolgens werd ik uitstekend te woord gestaan, doorverbonden en mijn probleem werd adequaat opgelost. Maar de grootste verrassing kwam aan het eind van het gesprek. De vriendelijke medewerker van het callcenter vroeg: ‘ kan ik nog iets meer voor u betekenen’. Wat een service! Dit is nog eens echte service;  meer doen dan de klant van je verwacht. Zo’n ervaring blijft je bij en zijn goed voor het imago van het bedrijf. Dat zouden meer bedrijven moeten doen en ook wij kunnen er iets van leren. Want vraag maar eens aan een gast, nadat je persoonlijk contact hebt gehad of een vraag hebt beantwoord : ‘kan ik nog iets meer voor u betekenen?’. Zo blijf je de gast verrassen!

Geef een reactie

