Anita en Jan

Als Anita Witzier op de televisie komt, dan ga ik er meestal eens goed voor zitten. Niet op de laatste plaats voor Anita zelf, maar zeker ook voor haar programma’s. Al kijk ik niet veel, maar Memories staat steevast in mijn Top 10. Anita komt mij betrouwbaar, onafhankelijk en integer over. Een ideale buurvrouw om eens een kopje koffie mee te drinken en een persoon waaraan je persoonlijke dingen toevertrouwt. Zo ook haar programma. Op een journalistieke en creatieve manier gemaakt. Niets mis dus met Anita. Of toch wel?

Deze week werd ik wakker met het nieuws van Nederland 1. Na de belangrijkste nieuwsfeiten kwamen de commercials voorbij. Meestal een moment om verder te zappen, maar tot mijn verbazing vulde Anita het beeld! Een vooraankondiging voor een nieuw programma wellicht? Nee, Anita heeft zich laten verleiden door het grote geld en beweert dat haar schoonheid uit een flesje komt. Het flesje van Oil of Olaz. En dat liegt ze, zoveel moois komt daar niet uit. Maar voor een grote zak geld, is blijkbaar alles te koop. Zelfs Anita! De consument anno 2010 trapt daar hoop ik niet meer in. Anita is voor mij van haar voetstuk gevallen en Oil of Olaz zal ik niemand meer cadeau doen. Ook als iemand erom vraagt, zal ik zeggen; ‘nog andere wensen’? De consument is niet gek en kiest bewust producten waarvan hij weet dat het betrouwbaar is.

In de horeca is vers en ambachtelijk belangrijk. Met die wetenschap hebben wij bij Broodje Jantje iets gedaan. Op het menu bij Jantje staat ‘verse frites’. Net als bij zo vele andere snackbars. Maar hoe vaak is deze frites al machinaal gesneden, voorgebakken of zelfs diepgevroren? Bij Jantje snijden wij met de hand– onder het oog van de gasten- de aardappelen tot frites. Over de versheid en authentieke karakter kan geen vergissing meer ontstaan. Daarna gaan ze het vet in om enkele minuten voor te bakken. En na het afbakken is het tijd om de frites te eten. Smaakvolle frites, daar komt de gast voor terug, denken wij. Jan de Kort, de uitvinder van Broodje Jantje beweert dat ook…en hij heeft wel gelijk!


Geef een reactie

