Spannende garnalen en unieke gel

Geplaatst in Bonheur Inside, maart 2010

Boodschappen doen staat bij menig man niet hoog op het lijstje. En als van hem in het huishouden iets wordt verwacht, dan kiest hij liever voor wat klussen in huis, de container buiten zetten of haardhout hakken. Als je echter 2 linker handen hebt en klussen geen optie is, dan blijft winkelen toch weer over. Voor mij geen probleem hoor. Misschien omdat ik in een grijs verleden bij Foot Locker en V&D heb gewerkt. Ontwikkelingen in de detailhandel volg ik graag op de voet. En er zijn genoeg parallellen te trekken tussen een winkel en een horecabedrijf. In beide gevallen verleiden we de consument met aantrekkelijke producten en diensten.

Onlangs was ik bij V&D, waar Rituals een plaats heeft op de parfumerieafdeling. Wat direct opvalt zijn de fleurige kleuren tubes en flacons, waarmee zij een eigen stijl hebben ontwikkeld. Niet meer van hetzelfde uit parfumerieland, maar eigenwijs en gedurfd. Of de gels, crèmes en scrub ook écht werken, dat staat niet af te lezen op de verpakking. Maar uitgaande van de prijs, moet het heel bijzonder zijn. Waar je bij Kruidvat een literflacon kunt halen, stopt Rituals het in een miniverpakking. En voor hetzelfde geld, maar oh zo mooi gepresenteerd.

En dat is nog niet alles; de echte verleiding (of noem het boerenbedrog) vind je in de omschrijving van de artikelen: ‘Unieke doucheschuim, rustgevende douchegel, revolutionaire handscrub’. Wat er uniek, rustgevend of revolutionair aan is…dat weet niemand. Maar het is een prachtige aankondiging. En je bent grif bereid om er € 12,95 voor te betalen. Want wie wil niet uitgerust zijn na het douchen. Of zijn handen aan een revolutie onderwerpen. Rituals raakt bij haar kopers de juiste snaar en heeft vooral een revolutie veroorzaakt in de branche en de omzet van het bedrijf. Petje af voor Rituals!

De omschrijving doet me denken aan de wijze waarop een kok zijn menukaart schrijft. Ook hij verleidt de gast met een spannende omschrijving. Een cocktail van Stellendamse garnalen klinkt toch heel anders dan een garnalencocktail. En een menukaart met daarop een romige, rijke gebonden soep van Pomodori tomaten is heel wat smakelijker dan simpelweg; tomatensoep. Creatief taalgebruik maakt de beleving intenser en geeft een extra dimensie aan de ervaring. Voor spijs en wijn heel goed te gebruiken. Ook al is het niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken. Maar daar is niets mis mee. Oude wijn wordt naar mate de jaren steeds mooier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s