Out of the “train” denken

Toegegeven; ik reis in Nederland zelden met openbaar vervoer. Met de bus reizen is niet voor mij weggelegd, sterker nog: een strippenkaart heb ik nooit gehad. De trein is voor mij een noodzakelijk kwaad op weg naar Schiphol of een dagje Amsterdam. En zolang je een zitplaats kunt vinden is daarmee ook niet zoveel mis. Maar in de spits wil dat juist vaak mis gaan. Dan voelt het aan alsof je niet in de 2e klas zit, maar in de 3e of 4e klas. De trein staat in mijn ogen al lang ‘stil’ en heeft weinig veranderingen doorgemaakt. Ja, de dubbeldekker, dat was een innovatie. Slim omgaan met de ruimte. De sfeer en de beleving van de reizigers zijn vrijwel ongewijzigd gebleven. Of het moet het formaat zijn van de krant, dat is (gelukkig) gehalveerd, of het boek, de walkman en het onderlinge contact dat is vervangen door een Ipod, Ibook, Iphone of een ander merk met dezelfde features dat de aandacht van de reiziger opeist.

Maar nog steeds vraagt een groot deel van de passagiers ‘welke richting gaan we op’, om vooral vanuit de coupé vooruit te kunnen kijken. En altijd weer stelt de conducteur de retorische vraag als ik m’n schoenen op de bank heb neergelegd: ‘doen we dat thuis ook’. En voor dat ik het positieve antwoord heb gegeven is hij alweer vertrokken. De stoelen en banken staan zo geplaatst dat je het uitzicht hebt op de achterzijde van een rugleuning  of je kijkt naar je overbuurman. Met hem ben ik voortdurend in gevecht om m’n benen in de beperkte vrije ruimte kwijt te raken.

In Frankrijk hebben ze dat anders opgelost. Zelfs in het gebied Nord-Pas de Calais, toch niet het toonbeeld van de vooruitgang, heeft het spoor een metamorfose doorgemaakt. De treinen zijn modern, gemakkelijk in te stappen (op het niveau van het perron) en kennen een verrassende inrichting. Hier is iemand bezig geweest die ‘out of the box’ kan denken en diverse soorten stoelen en banken in de trein een plaats heeft gegeven. Verhoogde kuipstoeltjes, een gezellige tweezitter en een heuse loungebank (zie foto). Geweldig om te zien hoe ontwikkelingen in meubelland vertaald worden naar deze toepassing in de trein.

Zo zou het altijd moeten gaan als je iets ontwikkeld. Kijk naar trends (vooral in andere branches) en pas deze waar mogelijk toe in jouw dienst of product. Dat kan verrassend uitwerken. En dat was nog niet alles zoals de foto verraadt. Een blonde Française met strak, getailleerd pak en ondeugende pet knipte op gracieuze wijze het treinkaartje en hielp mij om de dienstregeling voor Duinkerken te vinden. In haar beste Engels met zwaar ‘Allo ‘Allo-accent wees ze mij de weg. Wat een service. Misschien ga ik toch eens wat vaker met de trein!

Geef een reactie

