Inpakken?…laat u inpakken!

‘Deze parfum kost € 28,50,- voor een 30 milliliter verpakking’, antwoordde de bevallige adviseuse van de parfumerie. ‘De parfum heeft een geur met opvallende topnoten als anijs en klimop. Het hart van de geur bevat zachtgeurende bloemen als viooltjes, iris en amarena-kers’. En dat allemaal in één flesje, m’n dochter heeft duidelijk smaak, bedacht ik. 30 milliliter, hoeveel is dat ook weer? 50 keer een geurtje opspuiten, of 100 maal. Is dat duur of juist goedkoop. Terwijl ik zat te peinzen, keek de verkoopster –en de hele lange rij achter me- mij hoopvol aan. In 10 seconden kwam mijn antwoord eruit: ‘doet u die maar’. Iedereen blij en de rij werd weer wat korter.

Tactisch vroeg de bruingepoederde dame of het een 5 december cadeautje was. Ja, dus en ik werd overgedragen aan een jongere medewerkster met het bordje ‘inpakster’ op haar bedrijfskleding. En toen zij met al haar creativiteit aan het cadeau begon, was al mijn twijfel over de aankoop weg. Zij maakte er een regelrecht feest van. Smaakvol papier (aan 2 kanten te gebruiken), linten en strikken, 2 monsters, een glossy tijdschrift en dat alles nog ingepakt in een hip tasje. De bedreven inpakster is zeker 5 minuten bezig geweest om het flesje van 30 milliliter tot een stijlvol cadeau te maken. Hiermee kun je voor de dag komen en de wens ’veel plezier bij het geven’ was helemaal op z’n plaats. Met een goed gevoel liep ik de winkel uit. Het cadeau én ik waren ingepakt door deze werkwijze.

De levering van het product is doorgaans het laatste contact wat je met een verkoper hebt. Hier wordt het verschil gemaakt tussen een gewone handeling of een levering die je nog lang gaat heugen en een onuitwisbare herinnering achterlaat. Bij bedrijven die dat begrijpen, daar kom je graag terug. Er valt nog een hoop te winnen in diverse branches. Wie kent niet de verkeerde zuinigheid van een autodealer om bij het afleveren van een nieuwe auto de tank halfvol te doen. Terwijl het om een aankoop gaat van vele duizenden euro’s. Doe een strik om de auto, zeker als het om een verrassing gaat. Leg in de winter een ijskrabber, plaid en antivries in de auto. En in de zomer een flitsende badhanddoek. Of plaats een allemansvriend cd in de radio van de auto. Mijn autodealer –waarmee ik overigens een prima band heb- geeft een flesje wijn bij aflevering. Leuk gebaar, maar de fles heeft geen meerwaarde voor mijn auto. Sterker nog, als ik me goed doe aan de mooie wijn, dan word ik zelfs geacht niet te gaan rijden..!

2 comments

  1. Weer een gratis idee van een klant. Leverancier en klant moeten vaker overleg voeren! De beste ideeen komen van de klant zelf of zoals ik eens ooit iemand hoorde zeggen: “de schapen hebben meer verstand van het gras dan de herder”

Geef een reactie

