Meer door weer

Het zal mij wel zijn ontgaan, maar pas sinds een jaar of 5 hoor ik de eerste mensen in mijn omgeving praten over winterbanden. Tot die tijd vond ik dat echt iets voor internationale truckers of Formule 1 rijders, die voor elk weertype speciale banden hebben. Maar de laatste tijd is het zelfs in Nederland een regelrechte hype geworden om deze speciale banden op te leggen als de r in de maand zit. Sterker nog; je bent bijna een kamikaze piloot als je het durft om tijdens winterse omstandigheden zonder deze banden over ’s lands wegen te rijden. Aan discussie is een schepje onrust toegevoegd nu we eindelijk met ‘ouderwetse’ winters te maken hebben en het weeralarm dagelijkse kost wordt.

In Duitsland kom je zelfs gemakkelijker zonder paspoort het land binnen, dan dat je vergeten bent je winterbanden te laten monteren. Ook ik moest eraan geloven op weg naar de oosterburen en vroeg aan mijn garagebedrijf om 4 winterbanden. ‘Wanneer heeft u de banden nodig’, was de eerste vraag van de attente verkoper. ‘Zo rond de kerst’ was mijn antwoord en gaf hem een maand levertijd. Het gezicht van de verkoper sprak boekdelen. Dat zou wel eens een probleem kunnen worden.

Een winterband lijkt net zoiets te zijn als water in de woestijn of alcohol in een moslimland; nauwelijks verkrijgbaar. Dat heeft de bandenindustrie slim aangepakt. Creëer een hype, overtuig de automobilist van de noodzaak om uitsluitend met deze banden veilig te kunnen rijden (en wie wil dat nu niet) en breng er vooral niet te veel op de markt. Want ‘tijdelijk uitverkocht’, vergroot het idee dat het belangrijk is en je er snel bij moet zijn. En in geval van schaarste gaat de consument hamsteren en is prijs geen onderwerp meer. Goed voor de marges! Beschikbaarheid, daar gaat het om. Je bent al blij als je er 4 hebt gevonden, als ware het diamantjes in een rivierbedding.

‘Dan moet ik opschieten’, was de gedachte die mij bezig hield. Gelukkig wist mijn autodealer wel raad met mijn verzoek en kon hij nog net vier winterbanden bemachtigen. Pff, wat een geluksvogel ben ik! Het bracht me wel op het idee om deze lijn door te trekken. Waarom stapt de producent van fietsbanden niet in het aanbieden van een winterse variant. Ook de schoenindustrie kan goede nering doen met schoenen voorzien van antislip zolen. Het weer biedt meer en geeft onverwachte kansen. ‘Het is mooi weer en de zon gaat schijnen’, krijgt zo een hele andere dimensie!

Geef een reactie

