Service verlenen of toeslag berekenen

Bij de bespreking van de menukaart van een van onze vestigingen stonden we stil bij de tekst: supplement frites € 3,00. ‘Wat betekent dat’, vroeg mijn compagnon Harrie aan de manager. ‘Simpel, zei de manager, als je frites bijbestelt dan betaal je hier drie euro extra’. ‘Dat is toch niet meer van deze tijd, betoogde Harrie; als onze gasten grote eters zijn of het hun goed smaakt (en een mooier compliment kun je als kok toch niet krijgen) dan bieden wij ze voortaan gratis frites. Een rondje van de zaak’! En gelijk heeft Harrie; weg met de toeslagen, extra kosten, verborgen belastingen. De consument anno 2011 wil weten waar hij aan toe is en wil niet belast worden met allerlei onverwachte bedragen. Hij wil service!

Om een paar maanden te overbruggen hebben we intrek genomen in een Jungalow. Een Jungalow is een bungalow bij de Beekse Bergen, voorzien van een exterieur met zebramotief en een Afrikaans gedecoreerd interieur. Een huisje zogezegd met een thema, dat een beleving moet opleveren! En eerlijk gezegd, met het huisje is niets mis. De 5 apen die onze kolonie telt, hebben het prima naar de zin. Ook al worden we niet wakker van het gebulder van de leeuwen, maar van de provinciale weg naar Hilvarenbeek of de klokken van het Trappistenklooster. Wat wel opvalt is dat het Afrika-thema niet consequent wordt doorgevoerd en bijvoorbeeld niet terug te vinden is bij de medewerkers aan de receptie. Zij lopen in dienstkleding die niet missstaat in een gemiddeld hotel en de portier loopt in een fleece trui met een geborduurd Libema logo. Waarom geen kaki gekleurde kleding of het uniform van een ranger?

Maar je bent een kniesoor als je om dit soort details maalt. Nee, veel (klant) onvriendelijker was de ervaring toen de prijs voor een verblijf van twee maanden moest worden bepaald. De tijd bij het hanteren van een eigentijds prijsbeleid heeft bij de vakantieparken stil gestaan. Want is de prijs voor een verblijf aanvankelijk alleszins redelijk, aan het eind van het rekensommetje komt er een serieus bedrag uit. Want naast de huur kent dit park de volgende toeslagen: servicekosten, toeristenbelasting, reserveringskosten, toeslag verplicht bedlinnen, toeslag huisdieren…! Wat een gedateerde manier om gasten te trekken en op slinkse wijze de prijs met maar liefst 25% op te voeren. In de hotelwereld hebben ze het wel begrepen. Alles inclusief en als je iets extra’s wil hebben, dan betaal je daar voor. Logisch!

Maar gelukkig biedt de Beekse Bergen haar gasten wel iets extra’s in deze (rustige) periode. De ExtraCard, waarmee je geheel gratis onbeperkte toegang krijgt tot 6 attracties, waaronder het Safaripark. Dat klinkt aantrekkelijk! Bij het inchecken (en als een wat brutale aap) gevraagd naar een card voor 5 personen. Helaas, daarvoor kwamen we niet in aanmerking…we hadden al een speciaal tarief ontvangen voor het huisje. En een gratis bezoek aan het Safaripark zit er niet in. Bij de Beekse bergen ben je in de aap gelogeerd…!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s