Service…je kunt er geen genoeg van krijgen

Een verhuizing is eigenlijk niets voor mij. Ben niet handig, heb weinig ruimtelijk inzicht (wel handig als een bankstel naar de 2e etage vervoerd moet worden) en de spieren in de armen zijn in 53 jaar nauwelijks gebruikt. Maar ik heb het getroffen: de partners van mijn zussen zijn handig, snel en sterk. En laat deze zwagers nu eens klaar staan voor een weekendje verhuizen. Over de koude kant hoor je van mij geen slecht woord! Zo is een verhuizing eigenlijk best leuk te noemen.

‘Doe je dan zelf helemaal niets’, hoor ik u al zeggen. Ja hoor, ik maak de planning, regel het vervoer, help met in- en uitladen, verzorg de catering en doe de inkopen. En bij een verhuizing komt er heel wat kijken. Kastje hier, schroefje daar, telefoontje om verzekerd te zijn van stroom en en passant moeten de winterbanden van de auto omgeruild worden in normale banden. Boodschappen doen tijdens het mooie weer in maart was een leuke bezigheid. Natuurlijk zijn we met stralend weer in een betere bui dan bij zwaar bewolkt of regenachtig weer. En ik kreeg bij het doen van inkopen zelfs goede zin. Want de detailhandel zet service in om haar imago op te poetsen. En met succes, wat mij betreft.

Bij Tuerlings op de Besterd liep ik binnen voor een antennestekker. Even zoeken, passen en ja hoor, de juiste was gevonden. Kosten: € 0,00  Service: een dikke 10. Daarna op weg naar Leen Bakker voor een kastje voor m’n dochter. Keurig gewezen naar de plaats waar het toonmodel staat, maar helaas niet meer op voorraad. ‘Zal ik even bellen naar ons filiaal aan de Ringbaan Noord’? En ja hoor, daar was er nog een. ‘Ze houden ‘m achter voor u’, zei de attente verkoper. Service: prima! Bij Praxis een kast besteld en bij het ophalen vroeg de man uit het magazijn: ‘zal ik de dozen in de auto zetten’? Prijs van kast bijna vergeten, service een reden om terug te gaan! Bij de Citroën garage Bertens de winterbanden laten wisselen voor zomerbanden. Een klusje van een uurtje maar met gratis koffie en een leestafel goed om de tijd door te komen. Als dan blijkt dat de monteur (ongevraagd) de klok op zomertijd heeft gezet en de receptionist alvast een afspraak plant voor het najaar, dan is service het thema bij Bertens. Chapeau!

Van zoveel service krijg je een goed gevoel. Een gevoel dat prijs vaak ondergeschikt is aan service. Service versterkt het imago van het bedrijf en bindt de klant (of zoals het in de horeca heet; gast). Service kost niet per definitie geld, het is een houding naar de opdrachtgever die hierdoor positief wordt gestemd. En van positieve klanten kunnen ondernemers geen genoeg krijgen!

Geef een reactie

