Tijd voor after sales

Ben gek op koopjes, voordeel en korting. Spaar al jaren de zegels van de bakker op de markt en heb zo handdoeken en zelfs een koelbox bemachtigd. Het wekelijks folderpakket lees ik ook altijd aandachtig door en haal kortingcoupons en aansprekende aanbiedingen er met zorg uit. Zo opgetogen als ik ben met een koopje, zo teleurgesteld ben ik als ik zie dat een eerdere aankoop met 25% korting in de folder staat. Teveel betaald is het gevoel dat mij bekruipt.

Vooral bij wat grotere aankopen heb ik de menselijke neiging om te weten dat ik de goede keuze heb gemaakt. Het juiste product, van een gedegen kwaliteit, bij een goede leverancier en tegen een acceptabele prijs. Zelfs pas na maanden trek je de conclusie dat de aankoop wel snor zit. Het beantwoordt aan je verwachtingen en voldoet in alle opzichten.

Maar het gaat helaas niet altijd goed en ben je ook snel klaar met het merk of de leverancier. Het bandje van het trendy horloge van zoonlief – dat hij kreeg toen hij  21 werd-, moest al na 9 maanden worden vervangen. Erg snel voor een merkhorloge waarvan je gezien de prijs meer verwacht. Bij de horlogeafdeling van de plaatselijke V&D kon de kundige horlogemaker ons niet verder helpen. Het bandje had hij niet op voorraad en het horloge moest worden opgestuurd. ‘Het kan wel 3 weken duren’, waarschuwde de behulpzame verkoper. Exact na 3 weken kon het horloge, met nieuwe lederen band weer worden opgehaald. Kosten € 40,00. Iets minder dan de helft van de aankoopprijs van het horloge; een scherpe aanbieding uit de folder van het Prijzencircus.

Wat een bedrag, voor een simpel bandje, dat bij nader inzien dus niet zo gewoon blijkt te zijn. Is het de kwaliteit van het leder, de zilverkleurige gesp of zijn het de montagekosten? Het zal altijd een raadsel blijven, maar zeker is dat deze leverancier z’n after sales niet goed heeft geregeld. Dit is géén service aan een klant, maar een korte termijn aanpak van een merk dat op dit onderdeel grove winst wil maken. Voor mij is dit horloge afgeschreven en kies ik de volgende keer iets anders. Hoe het met dit merk verder gaat….de tijd zal het leren!

Geef een reactie

