You never get a second chance to make a good first impression

Ooit klanten of opdrachtgevers  gehad, die met een glimlach uw pand binnenkomen? Dat valt waarachtig niet mee, tenzij je er bewust werk van maakt. En de voordelen van een goed gehumeurde bezoeker zijn evident. De contactfase verloopt voorspoediger, het ijs is eerder gebroken en de klant voelt zich thuis. Dat maakt het (verkoop)gesprek een stuk aangenamer. Als we dit allemaal weten en het zo logisch klinkt, waarom besteden maar zo weinig bedrijven aandacht om een goede eerste indruk te maken? Sterker nog, waarom is het parkeren voor klanten vaak zo slecht geregeld en staan eigen medewerkers op de eerste rij? Bij een visrestaurant in de buurt van Zierikzee is de eerste en mooiste parkeerplaats gereserveerd voor de directrice van het etablissement.  Geen cent teveel in Zeeland en voor haar geldt ook géén stap teveel. Op de meest prominente plek vooraan bij het terras staat de bolide van de eigenares. Nog een trapje op en ze betreedt haar zonnige terras. Enige bescheidenheid gezien de keus om met een opvallend grote auto te rijden is op z’n plaats. Gasten hebben zo hun (voor) oordelen klaar als ze deze auto van de directrice zien. En dat kan dan wel eens verkeerd uitpakken. Advies: zet je auto ergens achteraan en geef gasten de mooiste en veiligste plaatsen. Het is leuk om te zien dat het heel anders kan. En dat van parkeer-ergenis geen sprake is. Bij collega Hutten Catering wordt je uiterst vriendelijk begroet door een pakkende tekst. Niet de standaard ‘P voor bezoekers’, maar een originele invulling. Leuke vondst toch en ik betrap me erop dat het werkt. Ook bij First Impression heeft Ron Haans het goed voor elkaar. Op het parkeerterrein word je begroet met lekkere muziek uit speakers,  onzichtbaar verscholen in het groen. Binnenkomen op een lekkere beat, geeft een goed gevoel en zorgt voor een ontspannen start van het gesprek. Hij maakt het helemaal waar; he makes a strong first impression!

Advertenties

2 comments

  1. Helemaal mee eens Ton! De kracht van een goede eerste indruk wordt behoorlijk onderschat. Een slechte eerste indruk heeft maar liefst zeven (!) positieve prikkels nodig om deze weg te poetsen. Een goede ‘mise en place’ helpt je een heel eind op weg om een prettige en succesvolle relatie op te bouwen. Betiqette heeft er een hele presentatie aan gewijd: ‘Een goede eerste indruk, en dan….’

  2. In Zwitserland hebben ze ‘frauenplatz’; parkeerplaatsen speciaal voor vrouwen, zodat ze niet zover hoeven te zeulen met zware boodschappentassen. Die plaatsen zijn meestal iets ruimer (kinderen inladen) en dichtbij de ingang van de winkel. Heel fijn. En een klein beetje discriminatie… mijn geëmancipeerde hart vindt het lastig… maar ook wel prettig. 🙂
    Elzeline

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s