Inspelen op de behoeften

Zaken doen is eigenlijk niet zo moeilijk. Speel slim in op de (dagelijkse) behoefte van de consument en succes is verzekerd. Op welk moment de oprichter van de plaswinkel 2theloo in de Kalverstraat op het geniale idee kwam, weet ik niet. Maar ik stel me zo voor dat hij aan het winkelen was bij de Hema en dat het na 2 koffie en een saucijzenbroodje tijd was om een toilet op te zoeken. Na 2 keer met enige schaamte gevraagd te hebben waar de toiletten waren, vond hij de sanitaire ruimte op de 3e etage, ergens achteraf in de winkel.

In z’n ooghoeken zag hij al de toiletjuffrouw zitten en wist dat hij goed zat. Een vrouw van middelbare leeftijd met gepermanente krullen en een witte jas zonder mouwen. Haar gezicht verraadde dat ze er die dag weinig zin in had. De welkomstboodschap beperkte zich dan ook tot het wijzen op de financiële transactie die vooraf gaat aan die andere boodschap. Het geld mocht je achterlaten op een porseleinen schoteltje, waarop al enig wisselgeld was gelegd. Na eerdere ervaringen met grijpgrage bezoekers, werd het geld direct van het schoteltje in de jaszak gedaan. Toen brak het moment aan waarop hij de onnatuurlijk geparfumeerde ruimte mocht betreden. Van eens lekker in- en uitademen was in deze ruimte geen sprake. En met kleine deuren die de aanwezigheid van lotgenoten in de ruimte verraden, vond hij weinig privacy in het kleine kamertje.

Na enig gevoel van opluchting, het wassen van de handen en het drogen aan een blower was het bezoek bijna achter de rug. De toiletjuffrouw was bereid om haar aandacht op de dagelijkse kruiswoordpuzzel voor even te verplaatsen naar hem. Onverwacht vriendelijk werd een schuimpje of hartje aangeboden en mocht hij even graaien in een glazen weckpot. Met in het achterhoofd de reden van het bezoek, sloeg hij dit gebaar vriendelijk af. ‘Tot ziens’, zei hij, maar dat meende de man niet. Het idee was geboren om met een heel nieuw toiletconcept op de markt te komen. En een paar maanden later werd zijn eerste plaswinkel geopend en zijn er inmiddels al winkels in 3 landen. Frisse zaak, veel privacy, mooi gedecoreerde toiletten, familiekamers, toffe toiletdames die zo weggesleept zijn uit een boetiekje en een welkom assortiment van hygiëne producten. Wat een geweldig concept en de vele bezoekers aan de hippe toiletten bewezen zijn gelijk. Als deze man zeikverhalen vertelt of een shit-onderwerp aan de orde stelt, dan leg ik graag m’n oor te luister bij hem. Hij doet wat met behoeften!

 

2 reacties

Geef een reactie op Raldo Neven Reactie annuleren