Prijs je rijk

New York 2011 043

Sla een willekeurig marketingboekje open en je vindt de 4 P’s vanMarketing. En het is nog steeds waar…. marketing komt hoofdzakelijk neer op een mix van Product, Plaats, Promotie en Prijs. De laatste P is belangrijkste, want ‘prijs’ is de enige P die geld in het laatje brengt. P is actueel in een tijd waar de druk op prijzen hoog is. Er ontstaan nieuwe initiatieven, waarbij consumenten grote kortingen kunnen krijgen met aanbiedingen van bijvoorbeeld Groupon en Sweetdeal. Ook komen er allerlei all-in(clusive)tarieven om de consument zekerheid te geven, zodat hij weet waar hij aan toe is.

Als je winkelt zijn alle artikelen duidelijk geprijsd. De wetgeving is daar heel duidelijk over. De prijs die erop staat, is het bedrag dat je moet betalen. Onlangs heeft de Hema dat – bedoeld of onbedoeld- nog eens moeten ervaren toen ze een taart voor nul euro aanprezen in de webshop. Prijzen zijn duidelijk, vergelijkbaar en bieden de mogelijkheid om te bepalen of je tot aankoop overgaat. Nu zijn er ook branches die hier niet aan meedoen, waardoor je als consument moet gissen wat het uiteindelijke bedrag zal zijn. En daarbij kunnen de verwachtingen ver uit elkaar liggen. Een ogenschijnlijk eenvoudig testament kost net zoveel als een 8-daagse reis voor 2 personen naar een Grieks eiland. Voor wat juridische hulp bij een akkefietje met de buren kun je een vlotte fiets kopen en een kroon in je gebit is duurder dan een gewilde I-pad. Waarom legt de overheid niet de verplichting op dat alle leveranciers open en transparant moeten zijn over hun prijsbeleid?

 In New York vind je de tarieven op het raam van het advocatenkantoor. Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Dan loop je bij een echtscheiding eerst samen een straatje om en vergelijk je de prijzen alvorens de advocaat te vinden met de beste prijs. Misschien bevalt deze oriëntatie de echtelingen zo goed, dat ze besloten om toch weer samen verder te gaan. Dat is dan sowieso de goedkoopste keuze!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s