Papa, doe niet zo stom

Winkelen met m’n dochter van 20 jaar is een feest. Tenminste voor mij. Leuk om haar snuffelgedrag te volgen. Zoeken naar de nieuwste trends, koopjes en het voortdurende streven om er leuk uit te zien. Vragen als ‘staat dit mij’ en ‘heb ik hier een dikke kont in’, doen geloven alsof ik er verstand van heb. Maar niets is minder waar. Als ik zeg dat ‘alles’ haar leuk staat, krijg ik te horen dat ik haar niet eens aandachtig bekeken heb in d’r nieuwe outfit. Als ik uiteindelijk verwacht dat de aankoop wordt afgerond na 6 pasronden, volgt steevast de vraag ‘of zullen we even verder kijken…’? Je geduld wordt op de proef gesteld! Als mijn tijd is gekomen heeft dochterlief zo haar bedenkingen over mijn winkelgedrag. Heb standaard de coupons van La Place in m’n zak en als het weer kortingstickers plakken bij de Hema is, dan heb ik die paraat. Beetje stom in haar ogen.

Tot haar verbazing gaf ik onlangs aan even bij de niet alledaagse ANWB-winkel  binnen te stappen. ‘Wat moet je hier kopen’, was haar geïnteresseerde vraag. Toen ik meldde dat ik m’n oude 2011-pasje wilde inruilen voor een set fietslampjes, was haar zin vergaan. ‘Zie je die rij’, en ze confronteerde mij met 25 andere mensen die op de populaire omruilactie afkwamen. ‘Je gaat toch niet in de rij staan voor zoiets onnozels’, was haar reactie. Ik keek de winkel in en stelde haar voor om alvast in de rij te gaan staan. In de tussentijd oriënteerde ik me bij de fietsrouteboeken en zag in een ooghoek een aantrekkelijke aanbieding voor een winterjas. Die komt goed van pas met het oog op ijskoude dagen in februari. Toen ik de jas in de juiste maat had gevonden, was het haar tijd om de oude pas in te leveren. Net op tijd schoof ik de jas erbij en rekende af. Met voor- en achterlampjes én een jas rijker verlieten we de zaak. En ik was niet de enige die het moment van omwisselen gebruikte om te winkelen in deze ANWB-shop en aankopen te doen.

Wat een goede zet van de ANWB om zo mensen naar de winkel te trekken en traffic te genereren. Onder het mom van milieuvriendelijke recycling van de oude pasjes, kwamen de leden in grote getale naar de winkel. Lampjes van misschien € 0,50 inkoop waren aantrekkelijk genoeg om een volle winkel te trekken. Een blik in de winkel was voldoende om te zien dat ik bepaald niet de enige was, die met extra aankopen naar huis ging. Winkels hebben door de scherpe concurrentie van webwinkels steeds meer moeite om klanten te trekken. Met acties zoals deze, zorg  je ervoor dat klanten in de rij staan voor de kassa.

Helemaal niet zo stom van de ANWB!

2 comments

  1. Ton,
    Inderdaad een geweldige actie van de ANWB; echter doordat op een of andere manier het niet mogelijk is gebleken mijn vader na diens overlijden uit het ANWB bestand te krijgen ( dat heeft de ANWB dus niet onder controle ) had ik aan het eind van 2011 maar liefst twee lidmaatschapskaarten. Reken je maar alvast rijk dacht ik toen, maar liefst twee sets lampjes. Echter ik had de pech, of het geluk, dat ze op enig moment waren “uitverkocht”.
    Ook toen deden ze aan klantenbinding; ik kreeg ipv en lampenset een tegoedbon van, naar ik meen € 2,50. Die heb ik toen besteed, met bijbetaling, aan iets wat ik anders nooit bij hen zou hebben gekocht. Slim, slim, slim.
    Groet,
    Peer

  2. Ton ga ze eens bundelen als maatschappelijk meest bewonderde ondernemer v Tilburg! Heeft Tilburg geen uitgever meer? Kan me niet voorstellen dat ik de enige bewonderaar ben!

Geef een reactie

