3 x 6 = 19

200x123[1]

Mijn spaarzame moeder heeft zich laten overhalen om deel te nemen aan een actie van haar Plus-supermarkt. Het lijkt op de spaaractie waarmee AH al 50 jaar geleden furore maakte. Je koopt zegeltjes à 0,02 p.st. en je krijgt bij een vol boekje met 200 zegels maar liefst 6 euro. Na weken sparen, zegeltjes sorteren, inplakken in het boekje en in de winkel afgeven, geeft het een rendement van maar liefst 2 euro per boekje. Mijn ijverige moeder had 3 boekjes vol en bracht ze vol trots naar de caissière. Het opgewekte meisje had goed kunnen figureren in de te flauwe tv-commercial van deze buurtgrutter. De winkelbediende telde de boekjes en maakte de rekensom. Als ware het een Cito-toets kwam ze hardop en gedecideerd tot de conclusie dat mijn moeder recht had op 3 boekjes maal 6 euro per boekje is 19 euro. Mijn goudeerlijke moedertje van 82 jaar corrigeerde het rekenwonder. En spontaan zei ze de tafel van 6 op uit haar rekenles van juffrouw Wayers anno 1935. Bij 3 x 6, kwam mijn moeder op 18 uit. Het meisje moest bekennen dat ze met 19 euro al eind in de goede richting zat. Maar door de tijdige correctie had ze nu gelukkig geen kasverschil!

Dat rekenen steeds meer een probleem is voor het winkelpersoneel, ondervond ik onlangs bij de Hema. Toen de kassa € 13,10 als totaal bedrag van de aankopen aangaf, zocht ik in mijn portemonnee. Een tientje en vijfje werd uit de beurs gehaald. Tussen het kleine geld vond ik 10 cent en stelde voor dat dubbeltje erbij te doen. Met 2 euro munt als wisselgeld was de caissière dan immers snel klaar. Maar dat voorstel bracht haar in grote twijfel en verwarring. Daar had ze niet op gerekend en sloeg het aanbod vriendelijk af. Met 4 muntjes als wisselgeld werd de transactie volgens de Hema-universiteit afgerond.

Is het dan overal kommer en kwel? Nee hoor, de markt blijkt weer een beste leerschool te zijn. Bij Cruijssen, mijn favoriete groenten en fruit op de zaterdagse markt, rekenen alle jonge en oude medewerkers alles vanuit het blote hoofd. Ze wegen af, bepalen de prijs, tellen de artikelen op en komen na het pijnigen van de hersens op het totale bedrag. Daar komt geen kassa, rekenmachine, pocketcalculator aan te pas. Een kwestie van leren en doen. De lesprogramma’s op de scholen zouden aangepast moeten worden, zodat het inzicht in getallen toeneemt. Want als werkgever reken je ook graag…op de rekenvaardigheden van je medewerkers!

Geef een reactie

