De verloren vakantiebeleving

Huy in België staat in onze reisgids aangekondigd als een plaatsje dat een bezoek waard is. Een pittoresk Ardenner dorpje aan de oevers van de Maas. We besluiten het advies te volgen en de gebouwen van toen en de winkels van nu te bekijken. Maar bij de entree van het plaatsje gaat het direct al mis. Het locale shoppingcenter prijst op een groot bord haar winkels aan: Hema, Zeeman, Wibra, Lidl en Blokker. Met mijn zin om Huy te bezoeken is het snel gedaan. De Hollandse en Duitse winkelketens winnen het hier overduidelijk van de charmante Belgische middenstand. Het winkelen wordt geschrapt.

Reizen anno 2012 is al lang niet meer wat het was. Met een tikkeltje weemoed denk ik terug aan de tijd dat je aan iedere grens door een ijverige douanier werd gecontroleerd. Het paspoort ongevraagd werd getoond en een alleszeggend knikje van de ambtenaar in uniform voldoende was om weer door te rijden. De spanning in de auto was om te snijden, als je stiekem net iets meer sigaretten of drank meenam, dan was toegestaan. Bij de bank wisselde je guldens om in franken, marken of pesetas. Bij iedere aankoop werd een rekensom uit het hoofd gemaakt, want je wilde natuurlijk weten of je een koopje had bemachtigd. Je spaarde losse muntjes om het thuisfront in een telefooncel te melden dat alles goed was. En vooral dat het weer op de vakantiebestemming erg lekker is. Maar niet te lang bellen, want met ‘telefoneren is duur’ zijn wij opgegroeid. Schrijven van een brief, al dan niet per luchtpost, bracht uitkomst om de familie te verhalen over verre landen en vreemde gebruiken. Met een ansichtkaart werd een korte groet overgebracht naar vrienden en familie….’het is hier fantastisch’!  Als je een beetje pech had, was je al eerder thuis en moest de kaart nog bezorgd worden door de PTT.

De euro, het verdrag van Schengen, wireless internet en winkelkolossen op zoek naar grensverleggende nering hebben de beleving en romantiek van het reizen danig in de war gegooid. Ik ervaar nog nauwelijks een verschil als ik door Limburg, België of Duitsland rij. Mijn reisadvies: de als eigenwijs bestempelde Engelsen hebben mooie troeven voor de toerist achter de hand gehouden. Eigen valuta, afstanden in miles, linksrijden, alleen bereikbaar met vliegtuig, boot of trein, Marks & Spencer, een pint beer. Dat is nog eens vakantiebeleving…..een echte experience zo u wilt!

Advertenties

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s