Imago; je grootste vriend en vijand

Je zult maar net als Nadia en Yves een horecabedrijf hebben overgenomen aan het Rubensplein in Knokke. Een prachtig etablissement met dito terras op een van de mooiste locaties van deze mondaine badplaats. Al wandelend op de brede boulevard, mijmer ik wat over mijn indruk van dit bedrijf.

 

Het ondernemerspaar is vast met een financiering van de bank en een grote dosis zin in het avontuur gedoken. Succes verzekerd op deze A1 locatie in een badplaats met een super imago! Hier verblijft kapitaalkrachtig België in een vakantiewoning van een miljoen euro of meer. Een kwestie van de deur openen en de paraderende vakantiegangers verwelkomen. Wat kan het leven eenvoudig zijn! En toch gaan zaken helemaal anders dan voorzien. Het chique publiek loopt voorbij en zet geen stap in de zaak. Het terras wordt slechts mondjesmaat gekozen door dagjesmensen voor een koffie of pintje. Wat blijkt: het imago van de zaak is door de vorige uitbater ernstig bedoezeld. De vaste vakantiegangers in Knokke laten de uitspanning links liggen en er wordt negatief over het bedrijf gesproken. Ontevredenheid over de keuken wellicht, het gedateerde interieur of is het de slechte bediening waardoor de gasten wegblijven. Maar slimme Yves en bevallige Nadia laten het er niet bij zitten. Ze willen de gasten duidelijk maken dat zij als een frisse wind door het bedrijf zijn gegaan. Dat nieuwe mensen in de bediening, een nieuwe kaart en een gastvrije uitbater het verschil gaan maken. Het paar laat zich van hun beste kant zien om zo af te rekenen met het oude imago. Een foto is gemaakt en vanaf de ramen wordt geschreeuwd dat zij de nieuwe uitbaters zijn. Zoveel vriendelijkheid en charme op één foto zou alle twijfel bij de kustaanbidders moeten wegnemen en Yves en Nadia het voordeel van de twijfel geven. Een simpele, maar effectieve stap om een betere reputatie en een nieuwe kans van de vakantiegangers te krijgen.

Daar kunnen bedrijven met een onduidelijk imago een voorbeeld aannemen. Want C&A is stoffig (en niet meer voordeliger), V&D is het nèt niet en bij Wibra wil je niet gevonden worden…., zo denkt de gemiddelde consument. En dat terwijl Clockhouse een hip en jeugdig kledingmerk is van C&A, La Place de beste horecaformule by far is en Wibra over een meer dan uitstekend assortiment schoonmaakmiddelen beschikt. Doe als Yves en Nadia en laat je troeven zien. Zo poets je het imago op!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s