Super vet…maar trek het je niet aan

Mei deel 2 2012 130

‘Super vet’, riep instructrice Melissa mij van afstand toe op het parkeerterrein van de sportschool. Mijn 38 jaar oude Citroën Dyane had ik geparkeerd en liep een rondje langs de auto om de deuren te sluiten. Centrale deurvergrendeling was anno 1974 nog niet uitgevonden.

Super vet…ik hield mijn buik in, zo goed en zo kwaad als ik kon. Is het al zo erg, vroeg ik me af. Het witte XL t-shirt dat ik draag tijdens spinning bij Club Pellikaan kleedt ook niet erg af, bedacht ik. Ik moet bekennen; de contouren van een Bourgondisch lichaam zijn zelfs zichtbaar. Maar super vet…laat dat nu ook de reden zijn waarom ik me op dinsdagochtend om half acht meld voor drie kwartier afzien op een veredelde hometrainer. Op harde beat, puike muziek en enthousiaste coaching van Melissa, verbrand ik minimaal zo’n 800 calorieën. En voor mijn gevoel is dat na deze krachtsinspanning van een klein uurtje ook goed te zien. In de spiegel van de doucheruimte zoek ik mijn motivatie om volgende week weer de wekker op 06:30 uur te zetten.

Super koel, vervolgde Melissa enthousiast. Nou, dat viel eigenlijk wel mee. Half september ben ik in een t-shirtje en korte broek op weg gegaan naar de Rueckertbaan, Het is buiten in de vroege ochtend al zo’n comfortabele 14 graden is. Dat had gezien de tijd van het jaar koeler kunnen zijn. Ik reageerde op haar opmerking en zei dat het toch best lekker weer is vandaag. ‘Nee….de auto bedoel ik: zo’n oude, grappige wagen, dat is super cool’, zei ze met een glimlach. Met haar uitleg vielen super vet en super cool op zo’n plaats. Mijn buik kon ik ontspannen en de ademhaling verliep weer als normaal.

Taal is voortdurend in ontwikkeling. Je vraagt je af wie het bedacht heeft om super voor een woord te plaatsen. Super dit en super dat. Een paar jaar geleden was ‘kei’ de toevoeging om de betekenis te versterken. Er moet een dag zijn geweest dat iemand het licht zag en de gedenkwaardige uitspraak deed; dat is super leuk. Niet gewoon leuk of heel erg leuk, maar super leuk. De toevoeging van super was geboren en verspreidde zich als een olievlek over het land. Inmiddels hebben hele generaties hun vocabulaire gewijzigd en voegen super toe aan alles wat ze beleven; super mooi, super lekker, super snel, super goed. Hoe lang we super blijven gebruiken, zal de toekomst uitwijzen. Er komt vanzelf weer een leuke nieuwe ontwikkeling van onze dynamische taal…..een super leuke ontwikkeling, bedoel ik.

One comment

Geef een reactie

