Iedere klant heeft een naam…gebruik ‘m dan ook

Beste vrienden, beste column-lezers,

Jan de Kort , uitvinder van Broodje Jantje is een VBT’er….een verrekt beroemde Tilburger. Iedereen die vaak tot diep in de nacht een broodje, frietje of frikandel bij Jan haalde, werd steevast door hem persoonlijk begroet: ‘ha grote vriend’ of ‘dag jongen’. En zo voelde jij je bij deze beroemde snackjuwelier meteen welkom en op je gemak. De koning van de nacht immers (her)kende jou en dat liet hij blijken met deze warme, persoonlijke benadering. Een tijdje geleden complimenteerde ik Jan dat hij nog altijd zoveel gasten van toen kent. Hij bekende dat hij helemaal niet bedreven is in het herkennen van mensen, sterker nog; hij kan geen naam onthouden. Maar Jan is niet voor één gat te vangen, dus koos hij een originele aanpak.  Met deze begroeting gaf hij zijn gasten het idee dat er een bijzondere band was en hij of zij tot de belangrijkste klanten van Jantje behoorde. Met deze handige truc kon hij het onthouden van namen en gezichten feilloos omzeilen. Slimme Jan!

Bij toegezonden post gaat het daarentegen nogal eens verkeerd. Brieven gericht aan de directie of de eigenaar van het bedrijf -zonder vermelding van een contactpersoon- gaan bij mij bijna rechtstreeks naar het ronde archief. Respons… nagenoeg 0%. Het gaat immers meestal om ongewenste post van ver buiten de stad, van voor mij onbekende bedrijven die hun diensten of producten aanprijzen. Zo verging het ook met de mailing van een bedrijf dat predikt de vindbaarheid van Bonheur op internet te kunnen verbeteren. Op zich een aantrekkelijke optie. Het belooft echter niet al teveel goeds als zij zelfs de naam van de contactpersoon van hun potentiële klant bij Bonheur niet kennen. Over vindbaarheid gesproken! Zonde (of sund zoals we in Tilburg zeggen) van alle moeite die de verzender heeft getroost. Als de ‘Websitepromotor’ ervoor gekozen had om uit te zoeken voor wie het poststuk is bestemd en het persoonlijk adresseert, dan was de brief wel door de juiste persoon geopend. En wie weet voelde hij zich aangesproken tot hun aanbieding of boodschap. Bij het uitblijven van een snelle reactie op de brief,  kan het bedrijf nog altijd telefonisch het contact opvolgen. Respons…een stuk hoger!

Dus; geen mailing meer richten aan directie of eigenaar. Ook een brief openen met ‘aan geadresseerde’, L.S. of ‘geachte heer/mevrouw’ is echt niet meer van deze tijd. Mocht het om wat voor reden dan ook niet mogelijk zijn om een naam te achterhalen, doe dan als Jan en open de brief met…’ beste vriend’. Zeker weten dat je benieuwd bent wie de bevriende afzender is. Respons…hoog!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s