De onvoorspelbare klant

Tilburg is een moderne industriestad, cultuurstad, evenementen stad en niet te vergeten een studentenstad. Zo’n 30.000 Nederlandse en buitenlandse studenten zwoegen hier dagelijks om hun kennis en kunde op een hoger plan te brengen. Een markt op zich, waar veel locale horecabedrijven en supermarkten een bestaan op kunnen bouwen. Maar niet alleen de horeca; studenten moeten ook wonen, zich kleden en verplaatsen. Het grootste deel kiest daarbij voor vervoer per trein en fiets, getuige de overvolle parking bij het station. De NS pakt een graantje mee, door de ontwikkeling van de OV-fiets. Vanaf het station met de fiets naar je bestemming. Maar ook initiatieven van bedrijven die oude stalen rossen opknappen en zo een 2e leven geven. Het begrip ‘studentenfiets’ is geboren. Studenten zijn er blij mee.….behalve de ruim 1.500 Chinese studenten die Tilburg telt.

Je kunt het bijna niet gemist hebben; honderden Chinese studenten op kinderfietsjes maken tegenwoordig de fietsroutes in Tilburg onveilig. Felgekleurde fietsjes voor 8 tot 12-jarigen met namen als Sparta Young (spreek uit: Spalte Young) en First Bike ( spreek uit: Filst Bike) dienen als vervoermiddel tussen hun tijdelijke woonadres en de Universiteit. In een slakkengang verplaatsen ze zich door de stad, waarbij ze zichtbaar moeite hebben om de rechte lijn vast te houden. Slingerend maken ze de snelle, bijna stoplichtloze fietspaden tot een kamikaze-parcours voor de getrainde Nederlandse fietsers. Al vaak heb ik op het punt gestaan om een Chinese fietser te vragen naar hun opmerkelijke keuze voor deze mini-rijwielen, waaraan nog net de zijwielen ontbreken.

 Hoe lang is een Chinees…is een te flauwe grap, maar is wel de reden achter het kinderfiets-mysterie. Met een gemiddelde lengte van 1,65 meter vindt een Chinees zich doorgaans te klein voor een ‘grote mensen’ fiets. Erg effectief is deze manier van fietsen echter niet. Breeduit lachend -met gebogen knieën, korte slagen makend- ploeteren ze vooruit. Bij het stoplicht aangekomen, zetten de Chinezen simpelweg hun voeten plat op de grond. Geen stoeprandje zoeken, paaltje leunen of op de neus van je schoen balanceren, zoals wij dat gewend zijn. Chinezen zijn nuchtere mensen en staan graag ‘met beide benen op de grond’.

Je zult maar een succesvolle fietsfabriek in Nederland bestieren en de verwachting hebben dat naast de al bekende nine million bicycles in Beijing er nog ruimte is voor een degelijk Nederlands merk. De eerste zending volwassen fietsen kan echter linea recta terug. Dat is een tegenvaller en het bewijs dat de keuze van een klant niet altijd te voorspellen is. Stuur daarvoor in de plaats maar een lading kinderfietsen en bedenk als schrale troost (de Chinese wijsheid): zonder klanten is werken niets!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s