‘If it is not there, then we do not have it’.

Op de laatste dag van onze vader-zoon stedentrip naar Londen stond de cadeaujacht voor de thuisblijvers op de agenda. Het is een goede gewoonte dat bij een reisje naar het buitenland souvenirs worden meegenomen. T-shirts, een mok met I Love London, een sweater met de Engelse vlag en marmelade voor mijn moeder.  Dit ritueel neemt al zulke sterke vormen aan, dat de hele familie verlangend bij thuiskomst zit te kijken naar het moment waarop de koffer opengaat. Als ik vertel over ons interessante reisprogramma, neem ik al snel de non-verbale uitdrukking waar: ‘ja leuk al die verhalen,  laat nu de cadeaus maar te voorschijn komen’.

Of mijn moeder een liefhebber is van marmelade, dat weet ik niet zeker. Maar het jampotje ziet er zo leuk en op en top British uit, dat mijn keuze viel op deze zoete specialiteit. Het was echter een hele tour om de marmelade te vinden in de grote supermarkt aan Tottenham Road. Na een tijdje dwalen door de gangen, vroegen we een vakkenvuller, waar we de marmelade konden vinden. Hij keek ons hopeloos aan en verontschuldigde zich, omdat hij ons niet kon helpen: ‘It is my first day’, vertrouwde hij ons toe. Maar geen nood: via een walkie-talkie riep hij de manager op, die ons even later wel 20 verschillende marmelades toonde. Na een informatieve toelichting, liet hij de keus aan ons over. Voordat hij ons bij de stelling met jams achterliet, vroeg hij of er nog andere producten waren die wij zochten. ‘No thanks’, was onze reactie en hij wenste ons nog een prettige dag. Wauw, wat een service!

Een paar dagen later ging ik in het centrum van Tilburg boodschappen doen en wederom kon ik een artikel niet vinden. Twee kwebbelende caissières waren in gesprek over ‘hoe laat ze op pauze gingen’. In hun ogen een belangrijker onderwerp dan een wachtende klant. Toen een van de dames mij eindelijk opmerkte, kon ik haar mijn vraag voorleggen. ‘Waar liggen de ontsmettingsmiddelen’, vroeg ik haar enigszins geïrriteerd over de gang van zaken. ‘Achter de vierde stelling, bij de wasmiddelen op de onderste plank’, luidde het gedecideerde antwoord van de drogist in wording. Dat is vak één , dat is vak twee…en zo telde ik mijn weg naar de juiste stelling. Maar helaas, ik vond geen ontsmettingsmiddel. Dan maar weer terug naar de kassa. ‘Mevrouw, ik kan het niet vinden, heeft u het middel misschien nog achter liggen’. Zonder blikken of blozen antwoordde de winkelbediende: ‘als het er niet bij ligt, dan hebben we het niet’. Brrr…wat is dit toch een vervelende uitdrukking. Het zou verboden moeten worden in alle winkels. Beste winkeliers in Nederland: als je wilt dat de consumenten minder sparen en wat meer gaan besteden: verhoog de service aan je klanten! Zo lossen we de crisis een beetje met elkaar op.

Verbouwereerd liet ze me achter en riep ’kassa 2 gaat nu open, wie is de eerste in de rij’? Ik dacht nog even terug aan de geweldige service in de supermarkt in Londen. Eén zin komt in ieder geval niet voor in het Engels (business)woordenboek:  ‘If it is not there, then we do not have it’.

Marmalade

One comment

  1. Ton ben t helemaal met je eens. Service en een vriendelijk woord leveren klandizie op: wij komen om 7 minuten voor 6 een restaurant binnen. We worden naar buiten gestuurd want ze gaan pas om 6 uur open. Wij zeiden nog dat we het zo koud hadden (was in Boedapest), maar nee. Dus ergens borrel gaan drinken en weer terug om half 7. Toen kregen we te horen dat we er wel konden eten maar om half 8 weg moesten zijn!!! Gelukkig super lekker ander restaurant gevonden met enorm aardige bediening. Zij vergaten onze koffie en grappa op de rekening te zetten, maar die hebben we met genoegen betaald.

Geef een reactie

