Gluren bij de buren

Zomer 2012 198Een paar weken geleden kopten de kranten dat de jeugd van tegenwoordig zo weinig energiebewust is. Een onderwerp waar ik direct goed voor ging zitten. Want ik lijk wel een papagaai als ik telkens aan onze jeugd vraag om het licht uit te doen, de deuren te sluiten en niet zo lang in de ijskast te neuzen als ware het een grote snoeptrommel. Alles zal wel een oorzaak hebben, want ik kom uit het tijdperk van zuinigheid met vlijt. Van thuis kreeg je mee dat telefoneren duur is (dus houd het kort), de verwarming 2 uur voor het slapen al op 15 graden gezet kan worden en van overtollig eten een heerlijk prakje gemaakt kan worden. Niets mis mee trouwens, we zijn er groot mee geworden!

Alle energie wake-up calls van nu ten spijt, maar onze ouders waren al energiebewust avant la lettre. En de volgende generatie moet dat ook worden. Helemaal mee eens. Bij het oplossen van allerlei vraagstukken heb ik goede ervaring om ook eens over grenzen te kijken. Grenzen van je bedrijf, de branche of zelfs het land. Dat geeft vaak heel onverwachte, maar bruikbare invalshoeken en oplossingen. Het werkt erg inspirerend.

Voor het energieprobleem trof ik bij onze zuiderburen twee slimme oplossingen aan. Eén bestaat al uit de tijd dat ik zelf van het Antwerpse leven genoot. Het licht in een hal of gang doe je aan met een druk op een knop. Na 30 seconden -als je zelf binnen bent- gaat het licht vanzelf uit. Toen ik onlangs dochter Pleun verhuisde naar haar ‘kot’ in Antwerpen was dochterlief onaangenaam verrast. Terwijl we handenvol en stap voor stap de trap namen, ging het licht uit. ‘Het licht is kapot’, riep ze geschrokken uit. ‘Nee hoor, kwestie van wat sneller de traptreden beklimmen’ en ik legde het systeem uit. Bij een bed & breakfast in de Ardennen stond een koeling met een glazen deur, zoals deze ook in winkels te vinden is. De vrouw des huizes vertelde dat de gasten zo in de gesloten koeling hun keus konden maken, om deze daarna doelgericht te openen. Slimme oplossingen van onze buren. België is niet alleen een charmant en Bourgondisch land, maar ook nog een land van verrassende oplossingen. Amai, ga ook eens gluren bij de buren.

2 comments

Geef een reactie

