Maak van elke dag een Valentijnsdag

IMAG0311

Uitgerekend op 14 februari, Valentijnsdag, meldde het CBS dat Nederland weer in een recessie is beland. ‘De bestedingen van consumenten blijven achter door het teruglopende vertrouwen in onze vaderlandse economie ’ was de weinig hoopvolle mededeling . Misschien had het CBS beter nog één dag kunnen wachten met deze jobstijding. De speciale aanbiedingen, acties, arrangementen en cadeaus voor Valentijnsdag moeten de kassa’s immers een boost hebben gegeven. De winkels zien er voor deze dag feestelijk uit met de vele varianten op het rode hart. En met schreeuwerige kreten worden we opgeroepen om de dag van geliefden vooral niet te vergeten. Toegegeven; het oogt allemaal erg vrolijk en gezellig en bij veel mensen gaat de knip eindelijk weer eens royaal open. Valentijnsdag is steeds meer in zwang gekomen en een toenemend aantal mensen laat dat niet zomaar voorbij gaan.

De bakker bakt taarten in de vorm van een hart, de slager breidt z’n aanbod voor één dag uit met de Valentijnburger, kaarten met een veelzeggende roos liggen overal voor het grijpen, parfum wordt extra feestelijk verpakt en overvolle restaurants serveren gerechten die met én voor liefde zijn bereid. Het bewijs is daarmee geleverd: als een branche of bedrijfstak erin slaagt de consument te triggeren met een bijzondere actie, dan volgen er -bijna als vanzelf- toenemende bestedingen. Beleving, sfeer en intensieve communicatie zijn daarbij onmisbare elementen.

Met deze wetenschap zou het een peulenschil moeten zijn om de consument door het jaar te verleiden om minder te sparen en méér uit te geven. Dat is nog eens economisch advies van de koude grond. Naar mijn mening ligt de bal nu bij ondernemers om gezamenlijk acties te bedenken en bijzondere dagen te creëren. Valentijn is immers ook louter uit commercieel oogpunt bedacht. De woonbranche verklaarde de doorgaans rustigste maand oktober tot de Woonmaand. Een succesvolle actie, want oktober werd daardoor een van de drukste maanden. Juist in deze tijd moeten bedrijven samen optrekken om de consument enthousiast te maken voor een product of dienst. ‘De dag van’ of ‘de week van….’ zijn een goede aanpak om in de belangstelling te komen te komen van de consument. Met media-aandacht, tromgeroffel, aandachtvragende decoratie, aantrekkelijk voordeel en speciale producten wordt de klant verleid. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus laten we na carnaval maar eens beginnen met ’ de week van het gezond eten’ en ‘de dag van de alcoholloze dranken’. Op deze manier is er nog ruimte voor 44 andere themaweken. De inschrijving is geopend! Dus ondernemers; stel je op als Valentijn en verklaar de liefde voor je klanten en bedenk een bijzondere actie. Dat loont!

Advertenties

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s