Meten met twee maten

IMAG0348

Het zal wel met het weer te maken hebben, want ik erger me de laatste tijd. Ergernis over zaken die scheef gaan. Kwestie van geen gelijke monniken en gelijke kappen. Laat ik u meenemen in drie situaties.

Fietsend tussen de locaties van Bonheur, moet ik nog wel eens gas geven om het Brabants kwartiertje bij mijn afspraak te voorkomen. Dan versnel ik, gaat het tempo van mijn fiets naar 30 km en moet ik wat lakse schooljeugd op omafietsen passeren. Om ruim baan te maken, bel ik om mijn komst aan te kondigen. Maar helaas, mijn fietsbel is tegen jeugdige dovemans oren gericht. Met hippe koptelefoon op en meer interesse in de iPhone hebben jongeren geen idee wat er zich op de weg afspeelt. Ronduit gevaarlijk en erg vertragend. Vanwaar nu de irritatie: als een automobilist met een telefoon aan het oor door een diender wordt gesnapt, dan staat er een boete van € 224,- te wachten. Terecht uit oogpunt van de verkeersveiligheid, maar fietsers komen wel erg gemakkelijk weg met deze slechte gewoonte. Dan zijn de verhoudingen zoek.

Onlangs ontving ik een overzicht van de gemeentelijke belastingen. Daarop stonden onze honden vermeld voor een bedrag van € 250,20. Een serieus bedrag. Overigens één hond kost € 103,46. Voor Jantje, die enige gelijkenis vertoont met een cavia, wordt zelfs 45 euro méér in rekening gebracht. Alsof dat kleine mormel meer uitwerpselen produceert dan zijn grote broer Truffel. Waar jeukt het nu; als je een poes als huisdier hebt, dan betaal je helemaal niets. En bovendien; een hond moet je aangelijnd uitlaten anders wacht een bekeuring van de wijkagent. En een poes loopt onbeschroomd rond op straten en in tuinen van een ander. Bepaald geen poeslieve situatie.

Nog een laatste voorbeeld: bij Broodje Jantje betalen we ons blauw aan gemeentelijke heffingen voor een reclamevlaggetje en een sandwichbord op de stoep. De gemeente heeft blijkbaar een nieuwe methode gevonden om de kas te spekken. Wat wekt ergernis: door de stad vind je op stoplichten en verkeersborden een bonte verzameling van stickers. De klevende boodschappers maken gratis melding van bijvoorbeeld een examentraining voor scholieren, lidmaatschap van een schermvereniging en de jaarlijkse sticker van carnavalsvereniging Ekiepaniek. Gemeente; doe er wat aan en laat de vervuilers hun eigen rotzooi opruimen. Dat scheelt kosten voor het gemeentelijke apparaat. Die bezuiniging kan dan ten goede komen voor de verlaging van de heffingen…en is de ergernis weer weg!

2 comments

  1. Hondenbelasting stamt nog uit de tijd, dat bakkers, melkboeren en andere venters met de hondenkar aan het verkeer deelnamen. vandaar het onderscheid met andere huisdieren. Verder wel een herkenbaar verhaal; precariorechten zijn een nieuwe “cash-cow” voor de gemeente.

    Jan van Riel,Tilburg

Geef een reactie

