Just say hello

Just say helloLieve lezer, haak niet af bij deze opening. De column gaat niet over die gladde zanger uit Mokum. Nee, ik doe in deze column een warm pleidooi om elkaar wat vaker te begroeten. Op straat, bij een wandeling, tijdens een fietstocht, op een feestje of waar dan ook. Een simpel ‘hallo’ of ‘goedemorgen’ maakt de dag immers beter. Toen Karin Bruers haar gedachten achter de benkskes ontvouwde, was ik erg enthousiast. Ontmoeting in de buurt, sociale cohesie verbeteren, bewoners uit hun isolement halen…..prachtig! Daar kan niemand tegen zijn. En dat allemaal door het plaatsen van een prachtig opgesierde betonnen sofa op de hoek van de straat. Frans Verbunt zaliger zou zeggen: ‘ge liegt ut’! Ik moet Frans een beetje gelijk geven. De kunstige banken geven de straat kleur en zijn erg decoratief, maar het is bepaald niet dringen om een plaatsje te bemachtigen op een benkske. Toch is de gedachte van Karin heel waardevol. Maak contact met de mensen om je heen. Dat verrijkt je leven. Zonder de slimme jongen met profetische ideeën te willen uithangen, wil ik mijn ervaring graag met je delen. Zeilers, motorrijders en trotse eigenaren van een Eend of Dyane hebben het allang tot een gewoonte verheven. Zij begroeten elkaar uitbundig bij het passeren, waarbij het erop lijkt alsof ze elkaar al jaren kennen. Mooie gewoonte! En een jaar of 5 geleden fietste ik door Frankrijk en al rijdend door dorpen en gehuchten viel me op dat ik door de bewoners steevast werd begroet met een Bonjour! Dat viel bij mij in zulk goede aarde, dat ik die gewoonte bij terugkeer heb voortgezet. Als ik ’s morgens de honden uitlaat, dan begroet ik mijn lotgenoten met een ’hallo’ of ‘goedemorgen’. Gedurende de dag voltrekt zich dit tafereel met begroetingen als ‘goedemiddag’ en ‘goedenavond’. Soms word ik schuchter bekeken en wordt er wat gemurmeld. Meestal wenst de persoon mij iets gelijks terug. En regelmatig komt het voor dat na het contact een praatje wordt gemaakt. Over het weer, Willem II of de plotselinge rijdende beweging van de hond op onze Jantje (‘dat doet hij normaal nooit’). Waardevolle contacten met mensen uit de buurt door een simpele begroeting… hello!

3 comments

  1. In Ulicoten begroet 87,5 % elkaar
    In Riel 81,3%
    In Goirle 43,7%
    En in Tilburg 12,2%
    Laat deze cijfers maar eens heeeeeeeel rustig indalen
    Ps als Duitschers je achtervolgend op de skipiste ‘HAA-LOOOO’ roepen, bedoelen eigenlijk aufsalzen…..
    Dat is dus weer andere kuche

  2. Vandaag op Omroep Brabant een item over Martijn van Osch uit Den Bosch. Hij baalde van de chagrijnige gezichten die hij dagelijks op straat zag. Met een simpel ‘goedemorgen’ maakt hij de wereld een stukje mooier. “Het viel me op dat ik voortdurend tegen chagrijnige gezichten aankeek. Totdat ik me realiseerde dat ik zelf natuurlijk ook met een chagrijnige kop rondliep. “De Bosschenaar besloot het roer om te gooien en wenste vanaf dat moment iedereen op straat een goedemorgen. Sommigen groetten terug, Ook waren er mensen die iedere mogelijkheid tot contact juist probeerden te voorkomen. De groep terug zeggers wordt steeds groter.” Op de website Good Mornings, Brighten up the World (www.goodmornings.org) kan iedereen een filmpje met hun ‘goedemorgen’ uploaden en weer delen. Inmiddels zijn er vanuit de hele wereld al bijna 200 goedemorgens geplaatst in vijftien verschillende talen.

Geef een reactie

