Goede vakantie…. gehad?

ik-heb-vakantie[1]

Wat zijn we er weer aan toe! Eindelijk de accu opladen, languit ontspannen, BBQ’en en de achterstand bij het lezen van vakbladen inhalen. Vakantie; de grote vakantie! Maar over een paar weken zit het er op. De nationale volksverhuizing, waar we een jaar lang naartoe leven, is dan alweer voorbij. Reisgidsen verslonden, avonden gesurft op het internet en uiteindelijk hebben we bijna allemaal een reisje geboekt. De een bij Anouk, de ander deed het zelf. Half augustus is het weer back to business en terug naar school. Het gewone leven begint wederom.

Na eerst in mei en juni vriendelijk aan iedereen te hebben gevraagd: ‘En, heb je nog vakantieplannen’, moet ik nu geïnteresseerd vragen hoe de vakantie was. En daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Want veel wijzer word ik niet van de antwoorden. Vraag ik in het algemeen: ‘hoe is het met je’, dan krijg ik te horen:‘met slechte mensen gaat het altijd goed’. Pfff….wat een dooddoener.

Heb ik een attente bui en complimenteer een vrouw, waar de zon uitbundig z’n sporen heeft achtergelaten, dan zeg ik: ‘jij ziet er goed en lekker bruin geworden’. Krijg ik als antwoord: ‘maar het meeste is er alweer af….’. Of:‘ik heb eigenlijk alleen in de schaduw gezeten’. Maar het kan nog erger: de vraag of hij/zij een leuke vakantie heeft gehad, wordt vaak beantwoord met: ‘ik ben het al bijna vergeten’, of ‘ik ben er alweer aan toe’. Wat een clichés en we papagaaien elkaar met deze loze uitdrukkingen maar na.

Nee, veel liever hoor ik hoe goedkoop het wel was: ‘4 halve liters bier voor 5 euri’s in Tsjechië. Of dat ze de hele vakantie niet van het resort af zijn geweest..…we hadden all-inclusive en daar maak je dan gebruik van, toch! Over het weer: ‘het was prachtig weer, ik zal het wel verdiend hebben’. En wat dacht je van: ’het was veel te warm om iets te doen, dat hebben we dan ook maar niet gedaan’. Met dit soort vakantieverhalen ben je weer helemaal op de hoogte!

Binnenkort probeer ik het wel weer. En ik blijf hoopvol wachten op échte, interessante vakantiebelevenissen, spannende ervaringen of mooie anekdotes. Als ze mij maar niet vragen: ‘Zeg, maar hoe was jouw vakantie’? Eh… ’ik ga in oktober weer’.

Geef een reactie

