Zomer 2018: Tilburg, the Rockcity that never sleeps

De bestuurders in de stad hadden het bij het rechte eind toen ze in 2014 ervoor kozen om onze muzikale stad ‘the Rockcity’ te noemen. De muzieknoten verdrongen het stadslogo T en de slagzin ‘je bent er’ vrij vertaald in ‘you’re in the Rockcity’. Even verrassend als voor de hand liggend bleek de strategische keuze om de troeven van de stad uit te spelen in ‘the Rockcity’. Natuurlijk hadden we al 013, een Rockacademy, live optredens in cafés, festivals en een oud-burgemeester die niet onverdienstelijk rockgitaar speelt. Maar ineens vielen alle puzzelstukjes in elkaar en kwam een ongekende dynamiek in de stad opgang.

De ontwikkelingen volgden elkaar vanaf 2014 snel op. De nieuwe mega-stadscamping in het Leypark werd dè vakantiebestemming van duizenden jongeren. Het Stadsstrand dat in 2013 nog van bescheiden omvang was, groeide uit tot vele hectaren, met strandbungalows, dagelijkse outdoorconcerten en zelfs een sterrenrestaurant. In de nieuwe, grote zaal van 013 stromen dagelijks 5000 mensen bij elkaar om optredens bij te wonen van wereldnamen. In de kleinere zalen staan aankomende singer-songwriters geprogrammeerd. Sterren worden hier geboren!

Tilburg kreeg zelfs een voorname plek in de 2017 uitgave van Lonely Planet. De stad met z’n rock&roll imago is ‘the place to be’ voor backpackers. ‘Parijs, Londen, Berlijn, Barcelona, Amsterdam en Tilburg moet je in Europa gezien hebben’, adviseert de gids onder de gidsen. Vliegveld Eindhoven heeft z’n naam gewijzigd in Airport Tilburg East en voor de hoge snelheidslijn is er in the Rockcity een nieuw spoor aangelegd om binnen 3 uur vanuit Parijs in het rockparadijs te arriveren. Leegstaande kantoren in de stad zijn getransformeerd tot basic hostels en luxe bed&breakfast. In het dwaalgebied zijn er tientallen winkels bij gekomen. Vintage winkels, Tilburg souvenirs, artiesten prularia en koffieshops waar zelfs koffie wordt geschonken. De middenstand en horeca in Tilburg floreren. Primark spreekt zelfs over het beste filiaal in de wereld. De succesvolle Happy Italy formule is uitgebreid met Happy France, Happy Germany en Happy Spain. Tilburg wordt als voorbeeld gezien door voor een revitalizing city. En er is meer….

Zomer 2013: De conducteur van de stoptrein tikt mij aan en ik schrik wakker. Zijn we in the Rockcity, vraag ik aan de kaartjesknipper. Hij kijkt me wat meewarig aan. ‘Wat denkt u zelf…u bent op station Tilburg Centraal. Het eindpunt van deze trein, tijd om wakker te worden. Of ligt u nog te dromen’? ‘Eh ja, maar de dromen van vandaag zijn de ideeën voor de wereld van morgen….’!

RockCityBarn[1]

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s