If you can make it here

DSC_2002[1]

Als het in Tilburg lukt, dan slaagt het overal; het New York van de lage landen! Deze tegelwijsheid waarschuwt optimistische starters in onze stad. Zo van: als je het aandurft hier moet je het zelf weten, maar hou er rekening mee dat die Tilburgers kritisch zijn. Garantie tot aan de deur! Ook veel horecabedrijven hebben hun geluk beproefd en vonden in de stad van Koning Willem II hun Waterloo. Burger King en de Belgische Quick-keten bakten de burgers bruin op de Heuvel, maar de Kruiken zweerden bij een Big Mac en een Jantje. Exit voor beide hamburgergiganten. En hoewel Juffrouw Tok er in Nederland vrolijk op los kakelt, hier werd de kipspecialist afgeserveerd. Kiwi, een trendy eetformule met het-kan-bijna-niet-goedkoper-prijzen, kwam, zag en vertrok alweer na enige weken.

Een paar jaar geleden trad het tijdperk aan van de Sushi restaurants. Tilburg omarmde dit succesvolle All you can eat-concept. Koi leerde ons koude rijst met zeewier en een vleugje rauwe vis eten in een tijdslimiet van 2 uur. Het klinkt als een weinig smakelijk gerecht, maar de Tilburger smult ervan. ‘All you can eat’ is in Tilburg niet aan dovemansoren gericht. De gemiddelde gast komt moe maar vooral voldaan van tafel. Na het succes van Koi op de Heuvel, kopiëren een handvol andere specialisten van de gerolde rijst deze formule. Sushi is business! Dat 5 restaurants op één vierkante kilometer best veel is, daar maalt niemand om. Terwijl er nog zoveel voortreffelijke horecaconcepten op de plank liggen, die de stad de nodige variatie kunnen bieden.

Zo zie je maar weer; elk nadeel heb z’n voordeel. Want de Tilburger mag dan een kritische en veeleisende consument zijn, de stad is daardoor wel een uitstekende plek om je concept te testen. Live marktonderzoek voor de horeca! Met dit imago zouden initiatiefrijke ondernemers in de rij moeten staan om hun deur in Tilburg te openen. Gemeente, beleggers en pandjesbazen: werk samen, bedenk aantrekkelijke (huur)voorwaarden voor deze nieuwkomers. Afficheer de binnenstad als innovatieve testmarkt en een broeinest van bijzondere concepten is een feit. ‎Dan onderscheiden wij ons als stad en staat er weer eens iets heel anders op het menu dan…. sushi! ‎

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s