Ik heb vliegangst

Over vliegen doe ik niet luchtig. Al is vliegen veel veiliger dan reizen met de auto, bus of trein. Ook mijn moeder laat steevast een kaarsje branden voor de goede afloop van onze reis. Zelf bid ik een schietgebedje als de motoren voor vertrek op volle toeren draaien. En hoe bijzonder was het vroeger: na een zachte landing op Palma de Mallorca klonk een ovationeel applaus van de passagiers. Ik klapte uitbundig mee voor de captain en zijn crew. Iedereen heeft toch eigenlijk de bibbers om in een vliegmachine te stappen.

Het schrikbeeld van vliegen is voor mij onlangs een andere koers opgegaan. De kosten van een reisje door de lucht vliegen namelijk de pan uit. Na het boeken van een reis bij Anouk, trekt ArkeFly alle registers open om jouw vliegreis op te waarderen. Ik ben een grote voorstander van het systeem om de klant iets extra’s te verkopen. Slim upsellen, zoals dat heet. Bij ArkeFly is er echter sprake van extra kosten waar je geen ’nee’ op kunt zeggen. Beter gezegd: toeslagen. Zo verlangt de luchtvervoerder dat je een stoel in het toestel reserveert. Alsof een staanplaats ook een optie is! Kassa voor Arke en ik was enkele tientjes lichter. Wil je beenruimte hebben die hoort bij een man van 1.90 meter, dan mag je nog eens in de buidel tasten. En dat is nog niet alles: houd rekening met mogelijke energietoeslag, toeslag voor het entertainmentprogramma, maaltijdtoeslag, toeslag voor de Schiphol Lounge en voor lange vakanties de toeslag voor overbagage.

Is er zoveel mis met de aanpak van ArkeFly, zult u zich afvragen? Nee, hoor. De medewerkers lopen zich uit de naad om het de passagiers naar de zin te maken. Alle romantiek rond de functie van stewardess is uit de lucht gegrepen. Het is een Van der Valk on air geworden. Op de terugvlucht van Aruba naar Nederland werd ik zelfs aangenaam verrast. Reizen in zomerse kleding die in tropisch Aruba gewoon is, is natuurlijk niet slim. Het kan aardig fris worden op 10 kilometer hoogte. Arke weet dat en deelt dekens en sokken uit, samen met oordoppen en een maskertje. Voor een warme en goede nachtrust. Dat maakt een hoop goed. ArkeFly is best een hoogvlieger!

Arkefly

Geef een reactie

