Omzet stijgt op Schiphol

De handel zit eigenlijk heel simpel in elkaar. Zorg ervoor dat een product of dienst beschikbaar is, wanneer de klant er behoefte aan heeft. Een kind doet de was, zou je zeggen. De vraag is echter: wat wil de onvoorspelbare consument? Op Schiphol zijn ze van alle (reis)markten thuis. Zo spelen ze feilloos in op de wensen en emotie van aankomende reizigers. Een bos bloemen, ballonnen met alleszeggende teksten als Welcome Home en à la minute gemaakte spandoeken. In de directe omgeving van aankomsthal 4 is het alleen nog een kwestie van kiezen wat je gaat kopen. Ik laat me in het cadeau-walhalla verleiden tot het maken van een kunststof banier uit een automaat. Voor de lieve som van € 18,50, per pin of creditcard te betalen. Kassa! Maar als je dochter Pleun (in Aruba Pluma genoemd) na een jaar weer veilig thuiskomt, is niets teveel.

Wanneer dochterlief een stap op Hollandse bodem zet, is zij de smaak van de KLM-maaltijd allang vergeten. ‘Pap, weet je waar ik zin in heb? Een broodje met worst van de Hema’. Laten ze op Schiphol ook daar aan gedacht hebben. Stroopwafel bij de koffie van Starbucks, Van Dobben kroketten uit een luikje bij de snackbar en drop scheppen bij de vliegveldsuper: alle Hollandse specialiteiten zijn er vertegenwoordigd. Voor een reiziger met heimwee, die zich een jaar lang op de been heeft gehouden met cocktails en tropical food, is het een grote snoepwinkel. Ik kijk om me heen en ik kan genieten van het brede aanbod en het slimme concept. Rond het thema ‘aankomst’ hebben zij alles in huis gehaald. Zo krijgt ‘welkom thuis’ ineens een extra betekenis. Schiphol kent de wensen van haar klanten!

Als je deze gedachte tot het DNA van je bedrijf maakt, dan zit het wel snor met je zaak. Dan is het logisch dat een winkel die badkleding verkoopt jou ook zonnebrandolie aansmeert en een badlaken in het schap heeft liggen. Of de slijter die jou naast Prosecco met luxueuze glazen, een flessenkoeler en borrelhapjes de deur uit laat gaan. Leesbrillen en leeslampen kunnen een nieuw hoofdstuk zijn in de omzet van een boekhandel. Doe als Schiphol. Een vlucht voor de omzet!

IMG_20140526_080522

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s