Geen gezeik over de krant

imagesVNQVQJBJ

Als ik op zaterdagmorgen ontwaak, is de omgeving veranderd in een wit tapijt. Onverwacht een beetje White Christmas! Het klimaat is de tel kwijt. Dacht vast dat na tweede, ook een derde, vierde en vijfde Christmas-dag volgt. Niet alleen het weer is ontregeld. Zo’n stevige winterse bui zet het hele land op z’n kop. In Oostenrijk gaat de vlag uit bij een halve meter sneeuw en varen de ondernemers er wel bij. Voor een fractie van zo’n sneeuwbui hangt Nederland de vlag half stok. Dienstregeling van de trein wordt aangepast en de bussen blijven in de remise. Winkels worden ontruimd omdat het dak dreigt te begeven. Nederland zit in een weerscrisis. Code geel!

Zaterdagmorgen half acht. Het ochtendritueel brengt mij via de keuken (voor een kopje koffie) naar de brievenbus. Om te kijken of de krant is bezorgd. Tegen beter weten in eigenlijk. Want als zelfs de honden niet naar buiten willen, dan zijn het sneeuwdek en de snerpende kou plausibele redenen om de kranten in het depot te laten. Ik loop naar brievenbus en de krant is door de kou trotserende bezorger toch op de mat gedeponeerd. Wat een topper!

Hoe onze toegewijde bezorger heet, weet ik niet. Een keer per jaar krijgt de bezorger een gezicht. Dit jaar belde een Chinees ogende man van rond de 50 jaar iets voor Kerst aan. ‘Namens het Brabants Dagblad wens ik u fijne feestdagen’, en verlegen overhandigde hij een foldertje. Met een tientje als fooi, wensten wij hem ook prettige dagen en bedankten voor z’n trouwe bezorging.

Nederland is uniek met z’n bezorging aan huis. Een Belg koopt z’n dagblad voornamelijk in een kiosk en een Amerikaan moet het in plastic verpakte krantje ergens in de tuin vinden. Danis het heel bijzonder dat in Nederland iemand 6 dagen per week bij nacht en ontij opstaat, om ervoor te zorgen dat ik weer helemaal IMG_20141228_145154op de hoogte ben. De krant is een onderwerp waarover nogal eens wordt gezeikt. Over de prijs, het formaat, de artikelen en de bezorging. Een keer te laat in de bus en de bezorging deugt niet. Ik pleit voor wat meer begrip; de bezorger is immers geen pispaal. En laat het gezeik over de krant maar over aan katten. Die doen er een dag later wel hun plasje over!

7 comments

  1. Beste Ton, helemaal mee eens, perforaties van een te verwend volk overal over klagen !! Dus krantenbezorgers ; TOP !!

    Ps ; Chinees ogend en dat zo tijdens de feestdagen, kan dat nog in klagersland ?

  2. Mijn man brengt ook de krant rond. Ook afgelopen zaterdag. Hij heeft er 3 uur over gedaan door het slechte weer. Hij was tot op de huid nat en koud. Wat had hij verdiend, €7,-
    Hij is mijn topper. Trouw aan zijn klanten en zijn baas.

  3. Maar nu even alle emoties weglatend. Wat houden we dan over?
    Gewoon een parttime werknemer die betaald krijgt om zijn werk (goed) te doen.
    Niets heroïsch aan hoor. Er zijn hele volksstammen die voor dag en dauw hun werk doen in weer een wind. Deze bezorgers zijn normaliter hooguit een uurtje bezig en kruipen dan weer terug in bed. Dat kunnen vele anderen niet.
    En laat ik dan het beeld schetsen van de krantenbezorgers in mijn straat in de Reeshof. Die komen elke ochtend samen met een auto (ja echt ….) en terwijl de auto midden op straat stationair zijn CO2 staat uit te stoten, vliegen aan beide kanten de portieren open, stormen er twee jonge gasten uit met enkele kranten en proppen deze vlotjes in de brievenbussen, sprinten weer terug in de auto waarna deze weer 100 meter wordt verplaatst en het ritueel zich herhaald totdat de hele straat gedaan is.
    Even zo vrolijk staan ze ook met een kaartje van het BD voor de deur om een extraatje in ontvangst te nemen. Want met fatsoen weigeren kun je natuurlijk niet omdat je weet dat je krant er dan de volgende ochtend misschien niet zal zijn.
    Kortom, wat mij betreft een zwaar overschat ‘beroep’ en zeker omdat in diezelfde zucht ook nog eens alle bezorgers van avond- en middagkranten, reclamefolders, wekelijkse wijkkranten en clubbladen je deur op dit moment weten te vinden voor een ‘nieuwjaars aalmoes’.
    En laat me duidelijk zijn.
    Ik gun iedereen zijn extraatje, maar dan moet er wel naar rato naar gepresteerd worden. Anders ken ik nog veel meer beroepen die wat mij betreft aanspraak mogen maken op een nieuwjaarsbonus.
    Die zie je echter niet !! Die doen gewoon hun werk ……….

    • Ik kan het niet laten op je te reageren Marcel,
      Als ik jou was zou ik het krantenprobleem in jou straat bij de juiste personen bespreken. Hier je frustraties bespreken, zal voor jou niets oplossen.
      Een keer een compliment aan de bezorgers mag best. Natuurlijk zijn er meer beroepen die een compliment verdienen, maar hier zijn nu de krantenbezorgers het onderwerp.

  4. Hoi Angela, ik heb geen krantenfrustratie hoor 🙂 …… ik vind alleen dat je kritisch moet blijven kijken naar hetgeen er om je heen gebeurt en men niet zo maar gedachteloos mensen moet gaan verheerlijken omdat er een keer slecht weer was en de krant toch op tijd was. Nou en …. denk ik dan !
    Zo ken ik nog veel meer beroepen die er echt wel meer voor moeten doen en ook die dagelijkse (vroege) service verlenen. Dus waarom dan alleen die krantenjongen(man) op deze wijze in het licht zetten ?

    Wat me daarbij wel stoort (frustratie is een groot woord daarvoor want ik slaap er echt niet slechter van), is dat van deur tot deur getroggel om geld.
    Dat gaat echt werkelijk nergens over. Eigenlijk gewoon genant !!
    Zelfs de bezorgers van wekelijkse (middag)krantjes, waar je overigens zelf niet om gevraagd hebt maar gewoon als ongewenste reclame in de bus geduwd worden, komen aan je deur daarvoor.
    Laten we daar toch nou eens gewoon mee ophouden. Tradities zijn er om te koesteren maar soms ook om ze eens tegen het hedendaagse licht te houden om te kijken of ze nog wel passen in deze tijd. Volgens mij hebben we er daar al een paar meer van gehad de afgelopen weken …….!!
    Zo ik ben benieuwd wat de reacties gaan worden ?
    Ik geniet er nu al van …… 🙂 🙂

Geef een reactie

