‘Niet’ werkt niet

IMG_20150110_155720

Als ik m’n fiets parkeer in de fietsenkelder op de Heuvel, is het een gehannes van jewelste. Handschoenen uit, plaats zoeken, fiets stallen en slot erop. Dat ben je verplicht. Het bonnetje dat ik van de vriendelijke beheerder ontvang, laat ik even rusten tussen mijn lippen. Helemaal fout! Op de borden staat ‘vanwege hygiëne bonnetjes niet in de mond nemen’. ‘Mijnheer, u weet niet in welke staat wij de bonnetjes ontvangen bij vertrek. Bij de een zitten er shoarmaresten op en bij de ander de saus van Jantje rood. Het hele snackassortiment van de stad komt hier voorbij’, vertrouwt de beheerder mij toe. ‘Het is geen snoeppapier’!

Waar je ook komt of gaat, de borden met ‘dit is verboden’, ‘dit mag niet’ en ‘dit ben je verplicht’ roepen om aandacht. Niet dat iemand er zich iets van aantrekt. Op de plek waar het verboden is fietsen te stallen, krioelt het van de stalen rossen. Ben zelf geen meter beter. Als in een restaurant een gerecht wordt ingezet, krijg je de waarschuwing mee het warme bord niet aan te raken. Ik heb de vreemde gewoonte, het bord toch even te voelen. Zou het echt zo warm zijn? Het lijkt erop alsof hersenen het woord ‘niet’ niet registreren. Sterker nog, je geeft het bord juist aandacht. Met het risico dat ik mijn hand lelijk verbrand.

Als ‘niet’ toch niet werkt, dan kunnen we het voortaan beter over een andere boeg gooien. De campagne tegen bumperkleven, zwijgt over dat bumperrijden niet mag. De automobilist wordt opgeroepen om 2 seconden afstand te houden. Geen idee wat het precies betekent, maar het is wel een originele aanpak. In Theaters Tilburg wordt de bezoeker aangemoedigd om ná de voorstelling foto’s te maken. En de tip: ‘uw telefoon kunt u natuurlijk na de show weer aanzetten’.

Ook de toon kan vaak anders: een verbod om je fiets te parkeren kan met wat meer gevoel worden aangekondigd: ‘lief van u geen fietsen aan het raam te plaatsen’. Onze hersenen slaan het woord ‘niet’ dus gewoon over. Als ik vraag om vooral deze column niet te lezen, wat ga je dan doen? Juist ja, deze column lezen. Laat ik dat nu niet zo erg vinden!

IMG_20150222_103502

3 comments

Geef een reactie

