Zomertijd geeft somberheid

Zie jij er ook zo tegen op? Zaterdag gaat de zomertijd weer in. Hoe is het ook alweer: de klok vooruit of achteruitzetten? Het ezelsbruggetje haalt alle twijfel weg: voorjaar is vooruit zetten. En dus een vol uur slaap inleveren op 28 maart. De eerste dagen van de zomertijd heb ik het gevoel dat ik een gruwelijke jetleg heb. Alsof ik rechtstreeks van de andere kant van de wereld naar Nederland ben gevlogen. Kom in de ochtend maar moeilijk op gang. ’s Middags wint de vermoeidheid het van mijn laatste energie. Dan heb ik last van een zomertijddepressie met dipjes en dutmomenten.

Ook thuis vrees ik de invoering van de zomertijd. De klok van de oven en magnetron moeten aangepast worden en dat levert mij als technisch onbenul hoofdbrekens op. Gebruiksaanwijzing in 12 talen (behalve Nederlands) opsnorren, het onderdeel ‘tijd aanpassen’ zoeken en de klok verzetten. En dat is nog niet alles: het uurwerk in de auto, de kilometerteller op de fiets, m’n wekker en horloge moeten er ook aan geloven. Het is een serieuze klus die 7 maanden later weer herhaald moet worden in omgekeerde richting. Wat een tijdverspilling!

Zijn er dan helemaal geen voordelen aan de zomertijd? Het besparen van stroomkosten is immers een fabeltje, nu ledverlichting de energiekosten tot een fractie heeft verlaagd. De echte winst is dat we langer en meer activiteiten bij daglicht kunnen doen. Badmintonnen op de camping, op een terrasje zitten en tot laat op de avond barbecueën. Dan proef je niet alleen, maar zie je ook dat het vlees verband is. Er is nog een voordeel: feestgangers profiteren eind oktober van een extra uurtje. Dan gaat de klok terug en is het in plaats van 3 uur, opeens weer 2 uur. Gezelligheid kent dan even geen tijd.

Ik pleit ervoor om de zomertijd af te schaffen. Geef mij maar de avonden met een kaarsje of een sfeerlampje. Die zijn toch veel romantischer en gezelliger. Geen gesol met de klok en we blijven lekker in ons natuurlijk ritme. En wil je toch wat langer van het daglicht profiteren, dan sta je toch een uurtje eerder op!

zomertijd[1]

Geef een reactie

