Reviews aan het roer

De populariteit van internet heeft ons koopgedrag op z’n kop gezet. Kleding kopen we steeds vaker online, voor schoenen surfen we naar Zalando en hotels reserveren we via Booking.com.

In het digitale tijdperk zijn ook de Top 10’s en reviews niet meer weg te denken. De klassementen en meningen van klanten vliegen om je oren. De lekkerste appelflap van Tilburg bakt Bakkerij Eigenzinnig, van Bilsen heeft de beste aspergewijn van Brabant en de lekkerste gehaktbal van Nederland eet je in Haamstede. Wie de jury van de lekkerste gehaktbal is, weet overigens niemand. Ook het bedrijf niet, die ze op de kaart heeft staan. Maar het werkt wel, meldde de uitbater met een grijns op zijn gezicht!

De kwalificaties van de beste, lekkerste en mooiste zijn in trek bij de consument. We lopen immers bij aankoop liever geen risico en zoe‎ken naar zekerheid. Reviews worden van A tot Z gelezen, vergelijkingsites uitgespeld en een Top 10 wordt voor waar aangenomen. Sta je bovenaan of heb je reviews om over naar huis te schrijven, dan ben je koopman! Zakelijk heb ik dagelijks te maken met de ervaringen van bezoekers aan ons restaurant en logés van ons hotel. We spelen het spel van de macht van reviews mee, anders missen we de boot met gasten.

De inhoud van de reacties is net zo grillig en onvoorspelbaar als het weer. Er is niks subjectiever dan eten en drinken te beoordelen. Want wie schrijft de commentaren en wat wordt bedoeld met ‘heerlijk’. Wat de een te zout vindt, vindt de ander flauwtjes. De een ervaart ons nieuwe hotelbed als heel comfortabel, de ander heeft geen oog dicht gedaan. Of dat alleen aan het matras ligt of aan het gezelschap, dat vertelt de review niet. Maar de impact van een negatieve recensie is groot en het beïnvloedt de bezetting.

‎Door reviews te lezen, weet je exact wat je kunt verwachten en ken je alle plussen en minnen. Je bestemming heeft geen geheimen meer. Over 2 weken fiets ik naar Berlijn. Op de bonnefooi; heb geen review gelezen en ik laat me verrassen. De kwaliteit van de douche op de camping, ervaar ik ter plaatse wel. Maar dan kan het hier en daar wel een koude douche zijn!

IMG_20150501_163040

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s