Hoe sta jij erin?

‘Heb je een leuke avond gehad bij de Auberge’, vroeg ik aan Rob. ‘Magnifie‎k’, was de spontane reactie van mijn vriend, die 35 jaar geleden emigreerde naar de Verenigde Staten. Hij spreekt zijn moedertaal beter dan menig Nederlander, maar zijn woordkeus verraadt dat de trends in taal hem zijn ontgaan. Magnifiek, mieters, schitterend en zalig, zijn wel erg uit de jaren 70.

Spreektaal is in ontwikkeling. Een hospita van een studentenkamer wordt voortaan een host genoemd en als om mijn mening wordt gevraagd, volgt: ‘hoe sta jij erin’? Wat een gruwel van een tekst.‎ Ik neig ertoe te zeggen: ‘met beide benen op de grond’! Maar ik besef dat ik daarmee letterlijk niet vooruit kom. Zo is er meer spreektaal dat door Jan en alleman klakkeloos wordt overgenomen. En als het aan mij ligt, stoppen we met zinnen als: ‘ik zou zeggen’ en ‘dan heb ik zoiets van’. Vage zinnen zonder enige betekenis.

Voor mij is de vakantie voorbij en is het ‘back to business’. De vakantietaal ruil ik in voor ‘business-talk’. In vakbladen las ik tijdens de vakantie interviews met ondernemers en het begon al snel te jeuken. Nietszeggend en prietpraat van nu. De helft van de ondernemers gaat zich na de zomer opnieuw uitvinden, omdat vaste waarden zijn vervallen. Een heuse transitie dus. Het is immers het momentum om een nieuw fundament bouwen. Anderen streven naast organische groei ook naar gecontroleerde groei door selectieve uitbreiding. Omdat ze expertise en skills in huis hebben om de klant te pleasen, verwachten ze een verdere uitrol van het concept. Weer anderen zoeken verbinding en focussen op extra waarde creëren en risicospreiding borgen. Ze kunnen zelfs cloud gerelateerde diensten aanbieden. Positieve reviews van hun maatwerkoplossingen bespreken ze in een overlegvergadering. Prijs van het product is geen issue en ze kunnen snel live gaan. Dat is nog eens een businessmodel met nieuwe proposities, dat ze de komende maanden gaan vermarkten. Hier krijgt de company een creatieve boost van!

En hoe sta ik erin bij dit soort business-blabla? Ik zat erin te lezen en even later lag ik erbij….te slapen. Slaapverwekkend en bepaald niet magnifiek.

boerengilde-beide-benen-op-de-grond-300x300[1]

Geef een reactie

