Er is een markt voor de markt

Het is zaterdag 16 januari, zo rond 9 uur. De winter lijkt dan echt z’n intrede te hebben gedaan. Winterjas en handschoenen zijn onmisbaar vandaag. Ik pak m’n fiets en bevestig de fietstassen aan de bagagedrager. Via de Bredaseweg en Schouwburgring ga ik naar mijn favoriete bestemming op zaterdagmorgen. De markt op het Koningsplein staat zo goed als klaar om de bezoekers te ontvangen. Ik start aan het begin van de markt. Het aroma van Luc’s gebrande noten verspreidt zich over het plein. Ik loop verder en passeer bling-bling kleding waar zelfs Roy Donders jaloers op kan zijn. Dan snuif ik de geur op van gegrilde kip. Soepkippen, poten, filet, dijen en denk ‘kip, ik heb je’. Het valt me op dat de markt een steeds ruimer aanbod biedt. Allochtone ondernemers doen hun intrede. Heerlijke olijven en speciale broodjes. Het is kleurrijker en verrassend. Er valt iets te beleven.

Voor een ijsje met de meest langzame slagroom van de hele wereld is het nu niet de tijd. Zijn plaats wordt ingenomen door medicinale anijsbrokken. Niet alleen lekker, de kleuren en geur trekken de aandacht. Even verder kom ik in het meest fleurige gedeelte van de markt terecht. Zelfs in de winter is er een mooi aanbod bloemen. De sokkenman prijst zijn aanbieding aan: 4 paar voor een euro. Op de markt gaat het echt nog op: een gulden is een daalder waard. Frites, broodjes, vis…je kunt ook heerlijk snacken op de markt. En mocht de nood hoog zijn: de bordjes toiletten wijzen de weg naar de sanitaire afdeling. Om half tien staat ook Peter met zijn fruit klaar. In deze tijd van het jaar zijn er geen kersen die als versiering aan zijn oren hangen. Hij is ook opvallend stil. Het luidruchtig en met humor aanprijzen van de waren behoort tot het verleden. Jammer, want dat maakte de markt zo uniek en vermakelijk.

De boerenmarkt is nog maar bescheiden aanwezig, terwijl deze regionale producten helemaal van deze tijd zijn. Kansen voor locale boeren die groente, fruit, kaas en eieren aan de man willen brengen. De bakker is met de tijd meegegaan: spelt, zuurdesem, oerbrood, Italiaans brood: een pracht keuze. Over keuze gesproken; visliefhebbers kunnen hun hart ophalen in het visstraatje: inktvis, schelvis, schol en zeebaars. De overbuurman verkoopt er speciale groenten bij: selderij, venkel, rode biet, pastinaak, aardpeer, meiraap. De markt is gezellig en vriendelijk. In welke winkel word je overal met goedemorgen begroet?

Zaterdag 10 uur: fietstassen puilen uit met kaas, eieren, brood, groente en fruit. Een extra tas zet ik op de bagagedrager. Handschoenen aan. Ik fiets naar huis. Al is het winter, de markt is hartverwarmend. En de markt, daar is en blijft een markt voor.

image-5390463[1]

 

3 comments

Geef een reactie

