Verkopen is een vak

telefoon-sales[1]

Acquisitie; ‘het verwerven van nieuwe business’. De meeste mensen hebben er een broertje dood aan om dit werk te doen. En toch is het middel onmisbaar om als organisatie te groeien. Deuren openen, afspraken maken, producten verkopen. Een echt vak dus. Taai werk voor doorzetters, optimisten en commerciële tijgers. Helaas zijn er steeds meer aalgladde verkopers die dit ambacht uitoefenen. Beunhazen die zonder gedegen opleiding de telefoon als middel gebruiken om op slinkse wijze door te dringen tot de burelen van beslissers. Ze hebben ontdekt dat je geld kunt vangen met het laten rinkelen van telefoons bij mensen die daar niet op gerekend hebben. Iedereen heeft er wel eens mee te maken.

Onlangs ontving ik een aangetekende brief. Met klamme handjes open ik de enveloppe. Ik twijfel tussen een aanmaning van een deurwaarder of een in gebreke stelling van een advocatenkantoor met een drie dubbele achternaam. Maar niets van dit alles. Het blijkt een direct mail te zijn van de ‘Straight-Line Coach’, die pretendeert de meest effectieve Business Coach van Europa te zijn. De man is –naar zijn zeggen- geen opschepper! Hij ziet mij als klant voor een Business Performance Session. Ontgoocheld blijf ik achter. Ben ik hiervoor speciaal naar kantoor gereden om een aangetekende brief op te halen? 

Een dag later word ik door een zekere Jules, assistent van de coach, gebeld. Ook hij bedient zich van tricks en trucs op mij te spreken. Mijn collega zet hij op het verkeerde been, als zij vraagt: ‘Waar wilt u hem over spreken’? Doodleuk beweert de charlatan: ‘hij weet waar het over gaat’. Zonder aarzeling wordt de verbinding gelegd naar mijn kantoor. Het te joviale en opdringerige hulpje van de coach vraagt mij of ik de aangetekende brief heb ontvangen. En ineens vallen de puzzelstukjes in elkaar. 

Met moeite lukt het mij om de vlotte babbel van Jules te onderbreken. Als verkopen vooral luisteren is, dan is deze man geen knip voor z’n neus waard. Ik vraag aan de secondant van de adviseur om hem een advies te mogen geven. Niet meer bellen…in ieder geval niet mij. En ik geef hem de naam door van een coach die het vak van salestraining verstaat. Want goede acquisitie gaat verder dan het verkopen van praatjes.  

IMG_20160227_080045

Geef een reactie

