No-show today

No_Show[1]

In de zakelijke wereld is er iets aan de hand. De opkomst bij bijeenkomsten valt bitter tegen. Er is de laatste jaren een grote vrijblijvendheid bij de deelnemers ingeslopen. Managers schrijven zich massaal in voor allerhande netwerkmeetings, maar schitteren vervolgens door afwezigheid. Een schadepost bij ieder evenement en een doorn in het oog bij sprekers, locaties en leveranciers.

No-show is de grootste nachtmerrie van een evenementenorganisator. Ondanks een bevestiging van aanmelding, social media rond het evenement, een reminder mail en een persoonlijk sms-bericht, komen veel gasten niet opdagen. Het zogenaamde no-show gehalte. De tafel met namen op niet-opgehaalde badges is de stille getuige van deze ontwikkeling.  Achter deze namen bevinden zich personen, die hebben gekozen om iets anders voorrang te geven. Zonder zich tijdig af te melden, zodat de organisatie hiermee rekening kan houden. Een no-show van 10 tot 20% is strijk en zet. Natuurlijk zijn er omstandigheden, waarbij overmacht een rol speelt. Maar zelfs een nationale griepepidemie of code rood op vaderlandse wegen, leidt niet tot deze situatie. Inmiddels hebben organisatoren maatregelen getroffen en volgt er in geval van no-show een gepeperde rekening.

Is het slecht agendabeheer een uitvloeisel van onze tijdgeest, of hebben steeds meer managers narcistische trekjes en kennen weinig respect naar de organisatie?  Als er een betere, leukere of spannendere invulling is voor de dag, dan kiezen we simpelweg  voor iets anders. Zonder blikken en blozen laten ze hun aanmelding voor wat het is. Het effect op een evenement is groot. Stoelen blijven onbezet en de catering kent een derving van het eten. De roep om deze voedselverspilling tegen te gaan, wordt inmiddels ingevuld door creatieve horecaondernemers, die een antwoord hebben op het zinvol hergebruik van voedsel.

De discipline is bij een aantal managers ver te zoeken. Ondanks digitale agenda’s in smartphones en andere devices. De tijd dat iedere manager wordt ondersteund door een papieren agenda en secretaresse is erg van vorige eeuw. Maar het zorgde wel voor een punctueel agendabeheer. Dan kan de manager zich bezighouden met waar hij goed in is: managen van de afdeling of bedrijf. Het managen van zijn tijd kan hij beter aan een PA overdragen. Een beetje fatsoen en een cursus timemanagement is ook een oplossing. Dan is zijn aanwezigheid op bijeenkomsten gewaarborgd en is het weer als vanouds…showtime!

xr6444_in-een-badge-zit-meer-dan-je-denkt@2x[1]

Advertenties

2 comments

  1. Ondersteun hele verhaal (ook uit de praktijk helaas). Gebrek aan tijd is niet het probleem, maar gebrek aan fatsoen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s