Vrouwen tanken, net als mannen

IMAG0325

Korting 8 cent per liter…., korting tot 12 cent per liter…., happy hour korting. In de wereld van de tankstations is korting gemeengoed. Voor mij als liefhebber van korting, is het telkens een uitdagende zoektocht naar het goedkoopste adresje. Want ach; benzine is nu eenmaal benzine. Geloof niet dat mijn auto beter of zuiniger rijdt op een litertje Shell dan Avia. Tankstations moeten zich daarom ook op andere manieren onderscheiden om klanten te trekken. De een kiest voor een mini-supermarkt, of autowasstraat en bij de ander kun je naast benzine ook vette snacks tanken.

Maar als je geen zin hebt in een frikadel, je auto er nog uitziet alsof deze zo uit de showroom komt en je ook geen zoete injectie van een candybar nodig hebt, dan is de keuze snel gemaakt. Bij ABC aan de Ringbaan Oost in Tilburg ben je heel voordelig uit. Zelftank zonder winkel en personeel. En betalen doe je met een pinpas. Hier kom je echt alleen voor de liters brandstof. Bij aankomst viel mijn oog direct op het imposante billboard. Een naam die in dit verband ineens een heel andere betekenis krijgt. Ik weet doorgaans vrouwelijke portretten wel te waarderen. Maar terwijl ik zo de ronde vormen van het bevallige model beloerde, kwam ik tot de slotsom dat deze vorm van reclame aan het smakeloze grenst. Daarenboven is dit vrouwonvriendelijke uithangbord mogelijk een reden voor de potentiële female klandizie om een straatje om te rijden. Vrouwen laten dit ABC-tje aan zich voorbij gaan en kiezen voor een ander tankstation.

De auto- en benzinebranche spant de kroon om de vrouw als een verloren doelgroep te zien. Advertenties, tv-programma’s, promotie; alles lijkt te zijn gericht om de man letterlijk te verleiden. Ook de verkopers van auto’s bezondigen zich vaak om alleen met een man in gesprek te gaan over cc’s, transmissie, koppel en acceleratie. Vrouwen hebben slechts een stem bij de keuze van de kleur en de bekleding, is het oude adagium . En dat terwijl vrouwen waarschijnlijk net zo vaak een keuze maken bij de aanschaf van een auto en benzine tanken, net als mannen. ABC moet zelf maar eens bijtanken; kennis van de markt en hoe je de doelgroep van mannen én vrouwen het beste op een effectieve wijze kunt benaderen. Les 1: het ophangen van een tweede doek met daarop een stoere adonis met 6-pack en stickers op zijn edele delen, is evenmin een goede keuze. Laat de klanten dan maar lachen en toon een mid-vijftiger met enig overgewicht en zijn 24-pack. Kandidaten genoeg!

Eén reactie

Plaats een reactie